مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

۹۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

در سوره‏ى حمد نیز هم نزول سوره‏ى حمد به صورت انشایى است و خداوند آن را از ذات خود انشا مى‏کند و هم پیامبر اکرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله آن را به صورت انشایى اخذ مى ‏کند و هم جبرییل که فرشته‏ى وحى است آن را به صورت انشایى به ناسوت مى ‏آورد. این سوره که هم حکمت نظرى را دارد و هم عملى را، خود در صورتى عملى محکم مى‏ باشد که انشایى گردد و هرچه به انشا نرسد، از حکمت عارى است.

شایان ذکر است در تمامى قرآن کریم تنها دو موضع است که قصد انشاى آن بسیار سخت است: یکى «إِیَّاکَ» در سوره‏ى حمد: «إِیَّاکَ نَعْبُدُوَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»و دیگرى «هُو» در سوره‏ى توحید: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ». تمامى سوره‏ى حمد در این «هُو» است. از این رو بسیار ثقل و سنگینى دارد و کمرشکن است؛ برخلاف «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» که به لحاظ کثرتى که در آن است و صفت فعلى آن، ثقل سوره‏ى توحید را ندارد. سوره‏ى توحید شناسنامه‏ى حق تعالى است و مرتبه‏ى وحدت است، ولى سوره‏ى حمد داراى کثرت است. مداومت بر سوره‏ى توحید ممکن است سبب فقر شود، ولى مداومت بر سوره‏ى حمد فقرآور نیست و مشکلات بسیارى را نیز دفع مى‏کند. سوره‏ى توحید تنها در ترکیب چهار قل است که همانند گروه ضربت عمل مى‏ کند وگرنه استفاده‏ى آن به تنهایى براى کسى که بخواهد آن را به قصد انشا آورد کمرشکن است. سوره‏ى توحید صرف گزارشى از حق تعالى است و شناسنامه‏ى خداوند است، ولى سوره‏ى حمد تمام عملیاتى است و عبادت را به صورت اطلاقى و تکوینى مى ‏آورد که توضیح آن را در تفسیر کریمه‏ى: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» خواهیم آورد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۴۳
صراط مستقیم


 آن‏چه سبب مردن دل مى‏شود و آدمى را از همنشینى با حضرت حق تنزل مى‏دهد و دل را به مزبله یا دست‏کم انبار ضایعات تبدیل مى‏کند، پرگویى و از همه چیز گفتن است. کم گفتن سبب مى‏شود، دل خلوتى بیابد و فراغت آن را داشته باشد که گَرد توهّم و مبهم ‏بینى را از دیده‏ى دل بشوید و قدرت درک، و نفوذ آگاهى و معرفت خود را ارتقا بخشد. کسى که دل پاک دارد، گرچه از حقایقى باخبر است و سخنان دقیق، شیرین و گواراى فراوانى از دریاى کمون خود صید مى‏کند، ولى بخشش آن ـ هرچند خوش باشد ـ در خور هر فرد نیست. دانا کسى است که خود را به کم ‏سخنى خو مى‏ دهد و آن را ملکه‏ى جان خویش مى‏ سازد؛ زیرا او نشستن با حق ‏تعالى را بر سخن گفتن با غیر، ترجیح مى ‏دهد و دست‏کم این است که جواهر پنهان دل خویش را بى‏ مورد آشکار نمى‏ سازد و خویش را در معرض خطر کمین دزدان بداندیش و حسودان خودخور قرار نمى‏ دهد



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۴۴
صراط مستقیم



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۵۲
صراط مستقیم

ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺟﺎﻣﻊ ﺩﺭ
ﺷﻬﺮ ﻧﯿﻮﯾﻮﺭک ﻧﻮﺷﺘﻪ شده:
ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺳﻮﺍﻻﺗﯽ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ
ﮔﻮﮔﻞ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮد !
ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﻤﺎﺳت ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۳۳
صراط مستقیم

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۷:۲۵
صراط مستقیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۴۶
صراط مستقیم

پرسش: هدف خداوند متعال از خلقت این دنیا چه بوده است؟
پاسخ: خداوندگار عالمیان نیازی ندارد تا چیزی را برای چیزی خلق کند بلکه او عشق پاک دارد. در عشق پاک هیچ طمعی وجود ندارد و کار انجام شده تنها برای خود عشق انجام می گیرد. خداوند دنیا و بندگانش را دوست دارد و آنان را برای عشق آفریده است. عشقی که `پاک و بدون هر گونه طمع و غرض ورزی و غایت و هدفی است. وانگهی در این غوغای عاشقانه، وجود ما و دنیا از حق است و ظهور حق به ما و به خلقت دنیاست. همان‌طور که برای ما راه فراری از حکومت چیرهٔ حق نیست، برای حق تعالی نیز فراری از ما ممکن نمی‌باشد. حق و ظهورات او چون آینه اند و همان‌طور که آینه ما را به خوبی نشان می دهد، ما نیز آینه را نشان می دهیم و آینه نیز برای مانند ما، آینه است وگرنه چون دیوار و شیشه است. چیزی که در مقابل آن چیزی قرار نگیرد، آینه نیست ؛ هرچند وجود حق از حق است، وجود ما نیز که ظهور حق است از حق است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۹:۵۳
صراط مستقیم


اس ام اس عید مبعث

 

رفته خود از عرش تا به فرش سراسر
زیر فلک سایه لوای محمد(ص)
نوری(سیّاره) یافت راه هدایت
تا که شدش عشق رهنمای محمد(ص)
عید مبعث مبارک

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۵۲
صراط مستقیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۵۱
صراط مستقیم


حق تعالی کلی نیست و از مفهوم و ماهیت بدور است و شخصیتی است که حقیقت تشخّص و شخص می باشد؛ اگرچه عاری از تعدّد و حد است. کسی را یارای دیدار وی در قیامت نیست و قیامت رشحه ای از جمال و جلال وجودش می باشد. حق تعالی کل کمال و کمال کل است و هر حقیقت و معنایی رشحهٔ ظهور و بروز اوست. قرب او و ظهور عشقش لذتی را ایجاد می‌کند که لذت بندگی و آزادی از هر غیر است و عاشق او فارغ از هر غیری می گردد. آنان که لذت حق را در کام می یابند، به چیزی جز حق کام نمی یابند و ناسوت را با صمت و سکوت، سیر می کنند و براحتی آن را طی می نمایند و چهرهٔ ناسوت، چهره‌ای از آن هزار چهرهٔ پری روست. 


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۲۹
صراط مستقیم