مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

۷۳ مطلب در دی ۱۳۹۳ ثبت شده است

السلام علیک یا رسول الله اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ

یا محمد؛

جهان را به یمن قدوم تو آفریده‌اند و تو را رحمة للعالمین نام نهادند، اما هستند کسانی که از درک این رحمت عاجزند.

یا محمد؛

تو همان پیامبری هستی که اگر کسی را قادر به هدایت نمی‌دید، اندوهگین می‌شد.
تو همان پیامبری هستی که از گمراهى مردم رنج مى‌برد و به ایمان آوردنشان عشق می‌ورزید.
تو همان پیامبری هستی که فریاد تشنگی تشنه کامان هدایت را با گوش جان می‌شنود و از اینکه در کنار چشمه زلال وحی نشسته‌اند و از آن نمی‌نوشند، ناراحت است و اشک می‌ریزد.

یا محمد؛‌

هنوز هم سربازان شیطان در مقابل دین یگانه اسلام که رسول و پیام‌آورش هستی، می‌ایستند.
هنوز هم کج اندیشان و مغرضانی هستند که کرامت و بزرگی خدای تو را، ‌دین تو را و تو را بر نمی‌تابند.
آری؛ هنوز هم جهان، شاهد و ناظر قصه‌های تلخ و تأسف آور است.
اهانت به ادیان الهی، رسمی ناشایست است که هر از گاهی از گوشه و کنار جهان و در لفاف آزادی بیان، دیده می‌شود. اهانت به مقدسات ادیان الهی و به خصوص غرض ورزی‌های بی‌شمار علیه دین مبین اسلام، ریشه در کم خردی، حسد ورزی و عدم درک درست از اسلام است. دشمنان اسلام چه کوته فکرند که گمان می‌کنند این رفتارهای نابخردانه، ذره‌ای به اسلام خدشه وارد می‌کند.

مسلمانان به پا خیزید که زمان حمایت از پیامبر رحمت است...

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۳ ، ۱۰:۳۸
صراط مستقیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۳ ، ۱۰:۱۰
صراط مستقیم


جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن

سوره‏ى حمد و تمامى آیات آن دو بُعدى است: بُعد نخست سوره‏ى حمد چنین است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» که پیش از این گفتیم سیر نزول را بیان مى‏دارد و وصف حمد است و کرانه‏ى دوم آن چنین است: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»که سیر صعود است و براى همین است که «مثانى» و دوگانه است نه سه‏ گانه و بیش‏تر و در تفسیر این آیات شریفه، نباید این کرانه را بریده بریده ساخت. آیات کرانه‏ى نخست، تمامى وصف است و در آیات کرانه‏ى دوم، وصفى وجود ندارد. بُعد نخست، تمام حقى و بُعد دوم، خلقى است. کرانه‏ى نخست ازلى و ابدى است و تمام اسماى اولى و رئیسى خداوند آمده و از ازل تا قیامت را ـ هرچه باشد ـ براى خداوند ثابت مى ‏داند.

کرانه‏ى دوم آن سیر صعود است و براى همین است که در آن از حرکت، راه میانه و کمک گرفتن از خداوند براى بر شدن سخن به میان مى‏ آید و «مثانى» بودن به طور کامل بر آن هماهنگ است و نمى ‏شود «مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» را استقلال داد و آن را یک بُعد شمرد؛ هرچند مى ‏شود آن را معادشناسى دانست، ولى این نزول، امرى حقى است و نه خلقى، زیرا این امور خلقى است که صعود مى‏ یابد و امر حقى به تمامى نزولى است و براى همین است که در این میانه نیازى به آوردن رسالت نیست؛ زیرا خداوند براى کار خود به کسى نیازمند نیست و امر معاد در پى مبدء مى‏آید و نه در پایان آن و تنها با این توضیح است که مى‏شود سوره‏ى حمد را «مثانى» دانست. همین ترتیب در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» نیز وجود دارد که تفسیر آن را در جلد دوم آوردیم.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۳ ، ۰۹:۲۲
صراط مستقیم


جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن


دو بعدى بودن سوره‏ى حمد

سوره مبارکه‏ى حمد «تنزیل» «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» است و براى

همین است که هم سیر نزول و هم سیر صعود در آن با چینشى خاص آمده و داراى دو کرانه است.

در کریمه‏ى: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم»، فراز: «بِسْمِ اللَّهِ» از حقیقت و ذات خداوند مى ‏فرماید و «الرَّحْمَن» آن سیر نزول و «الرَّحِیم» سیر صعود است. سوره‏ى حمد نیز که تنزیل آن است از «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» سیر نزول را بیان مى ‏دارد و ادامه‏ى آن: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ»بیان‏گر سیر صعود است و این گونه است که این سوره همانند «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» تمام کلام است و با آن نیاز به سوره‏ اى دیگر نیست و سوره ‏هاى دیگر تفصیل آن دانسته مى ‏شود؛ یعنى دیگر سوره ‏هاى قرآن کریم به تمامى تنزیل سوره‏ى حمد است. البته درست است سوره‏ى حمد با اختصارى که دارد تمامى قرآن کریم است، ولى در میان سوره ‏هاى قرآن کریم این سوره‏ى بقره است که ایجاز حمد را به تفصیل مى‏ آورد و تفاوت این دو سوره به ایجاز و تفصیل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۳ ، ۰۹:۱۹
صراط مستقیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۳ ، ۱۴:۴۵
صراط مستقیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۳ ، ۱۴:۲۳
صراط مستقیم

جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن



«مثانى» از «ثنى» به معناى دوگانگى (قابلیت تنوع‏ پذیرى و انعطاف) به همراه توجه و ارتباط کامل است به گونه ‏اى که ترتیب و ترتب در آن لحاظ مى‏ شود. براى تقریب ذهن مى ‏توان طرف خواب فرش را مثال آورد که هر یک در کنار دیگرى و در هم مى ‏نشیند و هر یکى دیگرى را باز مى‏ کند. از این گفته نباید به روش تفسیرى «یفسّر بعضها البعض» گریز زد، زیرا این انعطاف و توجه بر هم نشستن است و تفسیر آیه به خود آیه را تثبیت مى‏ کند. هر آیه‏ اى بیان‏گر خود هست و ریتم یا خوابى دارد که بر هم مى‏ نشیند و با به دست آوردن آن، مى‏ توان به تفسیر آیه راه برد. اولیاى الهى بر آیات الهى که تأمل دارند سمت خواب آیه را به دست مى‏ آورند و مثانىِ آیه و چینش آن را کشف مى ‏کنند. مثانى هر آیه در نُت واژگان آن موجود است و از نت‏هاى هر آیه مى‏توان آن را به دست آورد بدون آن که به لغت‏ شناسى نیاز داشته باشد. با توجه به آن چه گفته شد «مثانى» به معناى «جُفت» یا دوباره نیست. مثانى هیأت به هم پیوسته‏ى آیات است که به گونه ‏ى طبیعى، فطرى و ریاضى در کنار هم نشسته و چیدمان گرفته است و چیدمان آن نیز با توجه به نظم پدیده‏ هاى هستى و هماهنگ با آن است؛ زیرا این کتاب از حقایق و ربوبیات و هستى و تمامى پدیده‏ هاى آن مى ‏گوید و آن را بازتاب مى‏ دهد. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۳ ، ۱۳:۵۶
صراط مستقیم


جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن



مثانى

یکى از نام‏هاى مشهور سوره‏ى حمد «سبع المثانى» یا «مثانى» است. این سوره با محتواى عامى که دارد وسیع ‏ترین مفاهیم دینى در آن آمده است؛ به گونه‏ اى که آیات هفت‏گانه ‏ى آن تمامى قرآن کریم را در خود دارد؛ قرآنى که شناسنامه ‏ى هستى است. این سوره چون تمامى قرآن کریم را در خود دارد به آن «قرآن مثانى» گفته مى ‏شود. قرآن کریم مى ‏فرماید:

«وَلَقَدْ آَتَیْنَاکَ سَبْعا مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآَنَ الْعَظِیمَ»(1)

و به حقیقت تو را هفت تنوع پذیر و قرآن انبوه دادیم.

این آیه وصف «سَبْعا مِنَ الْمَثَانِی» را به قرینه‏ ى «وَالْقُرْآَنَ الْعَظِیمَ» به صورت ذاتى، نفسى و داخلى مى‏ آورد نه به این خاطر که در سوره‏ى حمد دو بار خوانده مى‏ شود. کسى که مثانى خواندن این سوره را به دلیل آن مى ‏داند که در قرائت نماز، دو مرتبه مى‏ آید، حقیقت این سوره را ندانسته و این وصف را که وصفى ذاتى براى این سوره است، عرضى فرض کرده است. چنین کسى ارزش این سوره و موقعیت آن را ندانسته است که آن را چنین بى ‏محابا تنزل مى ‏دهد و احتمال ذهنى خود را بدون


1. حجر / 87.

توجه به ویژگى‏ هاى این سوره و به صرف مورد استعمال و کاربرد بر این وصف بار مى‏کند. اهمیت و عظمت این سوره ذاتى است و اوصافى که براى آن آمده اوصاف خود این سوره است و نه وصف به حال متعلق و اوصافى خارجى و غیرى. لازم این ادعا آن است که گفته شود سوره‏ى حمد چون در نماز مى ‏آید مثانى است وگرنه چنان‏چه در نماز نیاید مثانى نیست.

از سویى، قرآن کریم خود را «مثانى» معرفى مى‏ کند در حالى که تمامى قرآن کریم در نماز نمى ‏آید؛ چنان‏که مى ‏فرماید:

«اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابا مُتَشَابِها مَثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَى اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ»(1).

خداوند نیک‏ نهادترین پدیده را که کتابى گونه گون تنوع ‏پذیر است فرستاده است. کسانى که دلهره‏ ى بزرگى پروردگارشان را دارند پوستشان از آن جمع و سخت مى ‏شود، سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم مى‏گردد. آن رهنمود خداست که هر که را آفریند به سبب آن راه مى ‏نماید و هر که را خدا گمراه کند، او را رهنمودى نیست.

«مثانى» هم وصف قرآن کریم است و هم وصف سوره‏ى حمد و هم آیه‏ى شریفه‏ى: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» به آن توصیف مى‏ گردد؛ زیرا


1. زمر / 23.

تمامى قرآن کریم و نیز تمامى سوره‏ى حمد در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» آن آمده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۳ ، ۱۳:۵۴
صراط مستقیم

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ دی ۹۳ ، ۱۶:۰۳
صراط مستقیم

سوره‏ى حمد تنها به پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله اختصاص و ویژگى دارد؛ زیرا مقام خاتمیت منحصر در ایشان است و آن حضرت واجد مقام جمعى هستند و هر جا مُظهِر است آن حضرت مظهَر است. آن حضرت صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله مظهر تمامیّت ظهور مى ‏باشند و براى همین است که سوره‏ى فاتحه به ایشاناختصاص داده شده و چنین سوره‏ اى تنها در قرآن کریم است.

سوره‏ى حمد هم مقام «مُظهِرى» دارد و هم مقام «مَظهرى». مقام مُظهرى آن آیات: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ. الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ» است و مقام مَظهرى آن آیات: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ. صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ» است.

تمامى مُظهر و تمامى مَظهر و تمامى جلال و تمامى جمال در این سوره است و براى همین است که این سوره مخصوص مقام جمعى و ختمى صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله است. مقام حقیقت ختمى ولوى و نبوى غیر از لحاظ ظهور ناسوتى پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله است. و ظهور ناسوتى اخص از حقیقت ایشان است. ایشان هم صاحب اسم اعظم هستند و هم خود اسم اعظم و تجلى اعظم و اعظم پدیده ‏ها مى ‏باشند که مى ‏توانند سوره‏ى حمد را دریافت دارند. اسم اعظم در تمامى فرازهاى سوره‏ى حمد به صورت غیر تألیفى و غیر ترکیبى وجود دارد و مهم این است که کسى بتواند آن را ترکیب و تألیف کند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ دی ۹۳ ، ۱۵:۴۸
صراط مستقیم