سیر محبوبان
سیر محبوبان
محبوبان وقتى به خدا مى رسند سرعت ندارند، خلق در راه و پشت سر آنها هستند و نیز آنان با حق هستند و دیگر جایى ندارند که لازم باشدبدوند! آنان نه همچون خلق مشکل دارند که لازم باشد بدوند و کسى از پدیده ها نمى تواند از آنان پیشى گیرد، و نه از حق تعالى دور هستند تا لازم باشد براى وصول به او سرعت بگیرند: «لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ»(1). آرامش حق در قیامت و در دنیا، چهرهى اولیاى خداست. غیر از اولیاى خدا هیچ کس آرامش ندارد و همه مضطرب هستند و از استرس و تنیدگى رهایى ندارند. این مؤمن است که ایمن است و مأمنى براى پناه دارد و در ایمان خود آرام مى گیرد.
شارح مى گوید «المفردون» را مىتوان به هر دو لحاظ فاعلى و مفعولى خواند. بر اساس لحاظ فاعلى آن که به کسر راء است مفرِدان کسانى هستند که خدا را از غیر جدا کرده و تنها او را برگزیده اند، ولى معناى مفعولى آن این است که مفرَدان کسانى هستند که خداوند آنان را جدا و تنها کرده است. بنا بر این صورت معناى روایت بسیار بلند مى شود؛ زیرا معنا چنین است: سیر کنید اما آن کسانى که خداوند ایشان را برگزیده و جدا کرده است پیشى گرفته اند. اینان کسانى نیستند که خود سیر داشته و تنها شده اند، بلکه این خداوند است که آنان را سیر داده و تنها ساخته است. با این توضیح به دست مى آید در روایت یاد شده دو احتمال معنایى وجود ندارد و تنها لحاظ مفعولى آن که به فتح راء است با عبارت بعد سازگار مى باشد و معنا مى یابد. ما چنین کسانى را «محبوبان» مى خوانیم. خداوند آنان را در سیر، حرکت، ظهور و وصول تنها کرده و
1. غافر / 16.
قیامتشان را در بدایتشان قرار داده است. اینان هستند که مصطفى، مرتضى و مجتبى مى باشند. کسانى که هنوز به دنیا نیامده بودند که خداوند آنان را برگزید و آنان هستند که از همه پیشى گرفته اند.
شاید که خوابِ کرب و بلا قسمتم شود :"(
خــــــــــدایا
گــاهی
احـواـــم در واژه ها نـمـیـگـنجـد
یــاریــم ده . . .
خیـــــــــــــــلی التماس دعا