زن الهه زیبایی ومظلومیت12
شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۴۷ ب.ظ
این گونه برخورد، چنین آثاری را به دنبال دارد؛ زیرا هر دارای وصف کمالی، طالب هرچه بیشتر کمال از همان نوع و سنخ است، همانطور که زلیخای زیبا به زیبایی کمتر از خود سر فرود نمیآورد؛ ولی طبیعی است که در مقابل برتر از خود واله و حیران میشود و خود را ناچیز میبیند و در فکر تمام بودن کمالش میافتد؛ گرچه زلیخا در نوع برخورد به خطا رفت و ضعف ایمان خود را آشکار ساخت؛ همچنان که زنهای دیگر بیشتر خود را رسوا کردند و زودتر درگیر تب و تاب این زیباروی پری چهره گشتند.
تفاوت ضعف ایمان و پلیدی باطن
بهطور کلی انحراف و بروز عصیان از فردی میتواند دو عامل اساسی داشته باشد: یکی، ضعف ایمان و دیگری، خبث باطن و پلیدی درون و این دو با هم بسیار متفاوت است.
معصیت و گناهی که از ضعف ایمان باشد بهراحتی قابل پیشگیری است؛ بر خلاف عصیانی که از راه خباثت روحی و روانی باشد که پیشگیری از آن چندان آسان نیست.
کار عزیز مصر نادرست بود که یوسف زیبا را تنها و دور از خود به خانه آورد و زلیخا را با او در خلوت گذاشت که چنین خلوتهایی زمینه گستردهای برای بروز عواطف و ناآرامیهای زلیخا شد؛ زیرا تمام این امور، خود عوامل طبیعی برای فساد و اسباب درگیری باطنی میباشد.
لازمه عدم بروز بعضی از حوادث روانی، بهخصوص میان زن و مرد که انگیزههای فراوانی برای بروز بسیاری از مفاسد با خود همراه دارد مفارقت و جدایی است. این گونه امور احساساتی تنها منحصر به زن نیست و مرد نیز همین حالت را دارد؛ اگرچه زمینه بروز آن مختلف میباشد که چگونگی آن را در جای خود باید بررسید و شارع مقدس اسلام نیز در این جهات به خوبی وارد شده و مرزهای ارتباط زن و مرد را مشخص فرموده و از چگونگی برخورد زن با مرد، مقدار آن و نوع خلوت یا تماس با زن، چگونگی نگاه، صحبت و حتی ورود و دخول در اماکن سخن گفته و احکام پیشگیرانهای را وضع کرده است که در این موارد باید در شناخت مراد شارع دقت کامل و کافی داشت و از هرگونه افراط و تفریط بهدور بود و جامعه را از عوامل عفت و پاکی و شوون انسانی دور نساخت و با شناختی دقیق از آن است که میتوان بر ایجاد عوامل انحراف دامن نزد.
۹۴/۰۵/۳۱