زن الهه زیبایی ومظلومیت13
شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۴۸ ب.ظ
البته در این مورد حضرت یوسف علیهالسلام بر اثر داشتن عصمت درگیر چنین حوادثی نگردیده است؛ بلکه بهترین راه رهایی و نجات زلیخا را فراهم ساخت که در قرآن کریم این امر بهخوبی مشخص میباشد و میتوان دریافت که زلیخا زن بدسیرت و زشتکاری نبوده و تنها کمایمانی و نوع نادرست برخورد عزیز مصر با جناب یوسف و زیبایی بالای یوسف علت این گونه حادثهای گشته است؛ از این رو، هنگامی که زلیخا دانست زنها او را مورد مذمت قرار دادهاند، برای تبرئه و دفاع از موقعیت خود با زنها برخوردی اصولی میکند و زمینه آزمایش آنان را فراهم میسازد و به آنها میفهماند که در مقابل این انسان بس زیبا از وی ضعیفتر و بیارادهتر هستند و در این کار نیز بسیار خوب موفق شد و بهخوبی از عهده اثبات آن برآمد.
اساسا طبع زیبایی چنین آثار شوم و ناروایی را به دنبال دارد؛ جز آن که زمینههای پیشگیری ـ همان گونه که در دین مقدس اسلام تبیین شده است ـ مورد اجرا قرار گیرد وگرنه ابتلای به حوادث شوم و ناروا هم برای زن و هم برای مرد حتمی است و حتی باید در میان محارم و برخوردهای داخلی، تمامی آموزههای شریعت را به دقت عملی نمود.
زنان چنان به یوسف خیره گشته و محو روی زیبای او شده بودند و خود را باخته بودند که حتی از خود انصراف تمام پیدا کرده بودند؛ اگرچه این غفلت امری غیر اختیاری باشد و ضعف آنها و بزرگی یوسف و سرعت برخورد، آنها را به چنین حالتی وا داشت و زنها با تمام وجودشان حضرت یوسف علیهالسلام را ستودند و با زبان حال، دستهای خود را بریدند و با زبان قال: «حاش للّه، ما هذا بشرا، إن هذا إلاّ ملک کریم» را با هم زمزمه کردند که هر یک خود زخمهای بر جگر پر سوز و پاره پاره آنها بوده است و بس.
زنان با آن که در مقام ستر، حجاب، غیرت، وجاهت و زنانگی خود بودند و میخواستند موقعیت، وجاهت، زیبایی و پاکی و عصمت خود را بیشتر از آنچه هستند نشان دهند و چون ملامت به زلیخا را هم خود بپا کرده بودند و تمسخر او را هم در صورت خودباختگی بهخاطر داشتند و در تمامی این امور میبایست بیتفاوتی و یا دستکم خودداری را پیشه نمایند، با این همه، بیاختیار و بدون هر ملاحظه و موقعیتی زبان حال و قال خود را در ستودن یوسف باز نمودند و نه تنها دستهایشان را، بلکه ابتدا خودشان را ریخته دیدند و بعد از آن دستهایشان را بریده یافتند و بدون آن که اراده و توجهی به آن داشته باشند، بیمحابا به صورت جمعی به مدح یوسف نشستند.
در اینجا بود که زلیخا زنان را از ماجرا دور میکند و یوسف و زلیخا خود را به هم معرفی مینمایند و هر یک زمینه برخورد خود را با رقیب مشخص میکنند.
زل
۹۴/۰۵/۳۱