زن الهه زیبایی ومظلومیت 10
شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۴۵ ب.ظ
این خصوصیتها تنها منحصر به انسان نیست و در سراسر موجودات و اشیا جاری است؛ خواه سنگ و گِل و خشت باشد یا گُل و خار و چوب و یا حیوان و مَلک و یا اجرام سماوی و ستارگان آسمان.
امر زیبایی از گستردگی تمام برخوردار است و منحصر به انسان و حیوان و یا گل و گیاه نیست؛ اگرچه این امر در عوالم مادی و ناسوتی با صورت و شکل همراه است و در عوالم ناسوتی و یا مثالی خود را بدون صورت نشان نمیدهد، ولی جمال و زیبایی پابهپای جلال و وقار پیش میرود و منحصر به عوالم مادی و مثالی نیست؛ بلکه مجردات و عوالم غیبی عالیترین مراتب زیبایی را داراست.
فرشتگان الهی، عقول تجردی و عوالم معنوی، بدون آن که صورت داشته باشد، صورتی از زیبایی و جمال دارد که درک آن عالمی برتر از عالم عادی ما میخواهد و در راس تمام موجودات و عوالم مادی و تجردی، جناب حق تعالی است که مطلق جمال و زیبایی است؛ بدون آن که صورت، شکل، ثقل و وزنی داشته باشد و عالیترین درک از آن جمال مطلق را انسان کامل دارد و بس.
معیار یافت باطن
«کلّ یعمل علی شاکلته»(1)؛ بگو که هرکس بر حسب شاکله و داشتههای خود، عملی را انجام خواهد داد، و «یعرف المجرمون بسیماهم» گناهکاران به چهرههایشان شناخته میشوند و قاعده مشهوری است که میگویند: «الظاهر عنوان الباطن» و در مثلهای فارسی آمده است: «از کوزه همان برون تراود که در اوست» و «نگاه به رنگم کن احوال دلم را بپرس» که همه بر توان شناخت باطن از طریق ظاهر حکایت دارد.
۹۴/۰۵/۳۱