زن الهه زیبایی ومظلومیت4
بزرگمنشی؛ زمینه دوری از احترامهای تصنعی
درست است که کرده عزیز مصر و زلیخا حجت نیست و تنها عمل حضرت یوسف علیهالسلام است که باید مورد اهتمام باشد، اما باید انصاف داد که عزیز مصر نیز در مواجهه با این رخداد بسیار بزرگ، آزاد منشانه و غیر مستبدانه عمل میکند. او با آنکه خطاب به یوسف میکند و با او سخن میگوید، اما در واقع به زلیخا کنایه میزند و به او میگوید:
«برای گناه خویش آمرزش خواه، که تو از خطاکاران هستی.»(2)
اما در این زمینه، هیچگونه خشونتورزی و رفتار مستبدانه یا تنبیهی انجام نمیدهد.
اگر در خانهای رابطه زن و شوهر همچون رابطه کارگر و کارفرماست، باید این هشدار را به مرد داد که همسر وی او را دوست ندارد و این اصلی روانشناسی و حقیقتی اجتماعی است. همسری که همچون کارگر رفتار میکند، هرچند بارها و بارها به مرد بگوید قربانت گردم، وی باید بداند که آن زن دروغگویی حرفهای و مظلومنماست و این حرف را از ترس میزند تا مبادا مورد اذیت و آزار شوهر قرار گیرد یا نان او را قطع کند یا ناسزاهای او را علیه خود و خانوادهاش بشنود.
در این آیات میبینیم که هم یوسف نبی، آزادمنشی و تقوای بینهایتی دارد و هم عزیز مصر با زلیخا و همسر خود آزادمنشانه برخورد میکند. اگر ما بتوانیم این رفتارهای آزادمنشانهای را که قرآن کریم برای ما بیان میدارد، به تصویرِ نمایش بکشیم و آن را در قالبهای گوناگون هنری و نمایشی به دنیا عرضه نماییم، عقاید پوسیده و خرافی دنیای کنونی سقوط خواهد کرد. اگرچه متاسفانه رفتار ما هماهنگ با آموزههای قرآن کریم سامان نیافته و از ارزشهای قرآنی دور ماندهایم، تا چه رسد به آنکه بخواهیم در اخلاق و رفتارِ جهانیان، تغییری ایجاد کنیم.