زن الهه زیبایی ومظلومیت1
زلیخا و تحلیل عشق و مکر زنانه
در میان انبیا علیهمالسلام تنها کسی که به اتهام فحشا مبتلا شد، حضرت یوسف علیهالسلام بود. البته وجاهت و زیبایی وی بود که زمینه چنین اتهامی را به ایشان آماده کرد. وی به سبب داشتن زیبایی در میان انبیا، به یادکرد از داشتن دانش «تعبیر رویا» ممتاز گردیده است و قرآن کریم از تعبیرهای وی نسبت به رویاها گفته است. میان زیبایی و دانش تعبیر، ارتباط است. زیبایی ایشان چنان است که هیچ پیامبری حاضر نیست بگوید من از یوسف زیباترم و حتی رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله نیز چنین بیانی ندارد؛ بلکه میفرماید: «من از یوسف ملیحتر و نمکینتر هستم.»(1) با آنکه پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله فرزندانی همچون فاطمه علیهاالسلام ـ که حورای انسیه است ـ و قمر بنیهاشم را دارد، ولی هیچگاه زیبایی خود را با حضرت یوسف علیهالسلام مقایسه نمیکند و از ملاحت خویش سخن میگوید.
بسیار مهم است که دانسته شود پیامبری چون یوسف علیهالسلام ـ که سرآمد زیبارویان عالم است و صاحب علم رویا، تعبیر، فراست و درایت است ـ در برخورد و روابط اجتماعی خویش با زنان ـ آن هم با زنی که عاشق و شیفته وی میگردد ـ چگونه مَنِشی دارد؟ البته در این زمینه، تنها آیاتی را خاطرنشان میشویم که بیشترین تقارب را به بحث فقهی حاضر ـ حکم صوت غنایی زنان ـ دارد. ما همین آیات را با دید استنباط قواعد و اصول تعبیر خواب، در کتاب «اصول و قواعد تعبیر خواب» تفسیر و تبیین نمودهایم.
قرآن کریم میفرماید:
«چون یوسف علیهالسلام به جوانی رسید، به او حکم و علم دادیم و پاداش نیکوکاران را این چنین خواهیم داد. و کسی که یوسف علیهالسلام در خانه او بود (زلیخا) با او مراوده نمود و از یوسف کام خواست و درها را بست و گفت: بشتاب به سوی چیزی که آماده شده است. یوسف گفت: پناهگاه خداست، همانا او پروردگار من است و جایگاه مرا نیکو نموده است، و ظالمان به رستگاری نمیرسند. در این هنگام، آن زن خواهش آن امر زشت را از یوسف علیهالسلام نمود و اگر یوسف برهان پروردگار را نمیدید، به او توجه میکرد. اینچنین، بدی و زشتی را از یوسف برگردانیدیم. همانا او از بندگان خالص ماست. آن دو به سوی در شتافتند و زلیخا پیراهن یوسف را از پشت درید؛ در این حال، عزیز مصر را در آن کنار یافتند. زلیخا گفت: جزای کسی که به اهل تو اراده بد نماید، چیزی جز زندان یا عذاب دردناک نیست.»(2)