زن الهه زیبایی ومظلومیت 2
تعبیر « وَلَمَّا بَلَغَ اَشُدَّهُ» در اصل آیه میرساند که حضرت یوسف علیهالسلام به هنگام شیفتگی زلیخا به وی، نهتنها کودک نبوده، بلکه در سنین آغازین جوانی و رشد به سر میبرده و مراوده یاد شده در همین ایام بوده است.
تعبیر « فِی بَیتِهَا» نکتهای را خاطرنشان میشود و میگوید این ماجرا در خانه زلیخا انجام شده است؛ یعنی خانهای که همچون خانه محلههای فقیرنشین نبوده است که در خانهای صدمتری چندین نفر زندگی کنند؛ بلکه منزل و قصری بزرگ بوده است. به صورت طبیعی، در چنین مکانهای باز و خانههای بزرگ، انسانهای کمی هستند. همچنین در خانه زلیخا چنین نبوده است که دهها نفر خدم و حشم مزاحم اهل خانه باشند؛ بلکه آنان در جای خود، و دور از حریم اندرونی به سر میبردند.
در آن خانه، تنها یوسف با زیبایی وصفناپذیر و زن عزیز مصر که او نیز ملکه زیبایی بوده است، وجود داشتهاند. پیامبر خدا در چنین فضای در بستهای به سر میبرده است؛ چنانکه میفرماید: « وَغَلَّقَتِ الاْءَبْوَابَ»؛ آن زن برای اطمینان، درها را بست تا هیچ مزاحمی نداشته باشد و کسی نتواند به آنجا وارد شود.
زلیخا میگوید: « هَیتَ لَک»؛ «من در اختیار تو هستم!»، ولی یوسف به خداوند پناه میبرد و میگوید: « مَعَاذَ اللَّهِ»؛ حضرت یوسف با نهایت تقوا و با وجود اینکه چون شیشهای در کنار سنگ قرار دارد، نمیشکند. این آزادمنشی است که انسان، داخل دهان شیر برود و هضم نگردد، و این رهبانیت است که در فراز و فرود زندگی، آدمی کولهبار خویش را برگیرد و فرار را بر قرار ترجیح دهد.
حضرت یوسف علیهالسلام در دورانی قرار داشت که میتوانست فرار کند و به خانه پدر بازگردد و به مصداق زمین خدا گسترده است(1)، خود را از این مهلکه برهاند؛ آن هم پیش از آنکه چنین حوادثی برای وی رخ دهد؛ ولی آن حضرت علیهالسلام این کار را نمیکند؛ چرا که او پیامبری است موفق و فیروز که حتی بر پدر خویش نیز برتری یافت. تفاوت این پسر و پدر بسیار است؛ اگرچه نمیخواهیم وارد این بحث شویم و آن را به جایگاه خود و به بحث «تفضیل الانبیاء» ارجاع میدهیم.
یوسف که جوانی زیبا و دلرباست، با زن مست و رعنایی چون زلیخا، در یک خانه میماند و به گناهی نیز آلوده نمیشود. این امر، آزادمنشی حضرت یوسف علیهالسلام را میرساند و تقوا و یاد خدا در اینجاست که خود را نشان میدهد.
باید توجه داشت که « هَمَّتْ بِهِ» مطلق است، اما « وَهَمَّ بِهَا» اطلاق ندارد؛ از این رو، اهل سنت در تفسیر آن به خطا رفتهاند و برآنند تا ساحت انبیا را همچون خلفای خویش از عصمت دور سازند، از این رو میگویند یوسف به او میل کرد. به فرمایش امام صادق علیهالسلام نباید گفت « وَهَمَّ بِهَا»؛ بلکه باید گفت: « وَهَمَّ بِهَا لَوْلاَ اَنْ رَاَی بُرْهَانَ رَبِّهِ» و «وَهَمَّ بِهَا»مقید گردیده است.