مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

ازکتاب آزادی دربند4

پنجشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ب.ظ

دین اسلام با سنت‏هاى مردمى سازش دارد. پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله نیز حاضر نبود با آداب ریشه‏ دار مردم درگیر شود و تنها بر ترک آداب و رسومى امر مى‏شد که به دستور حضرت حق بر ترک آن وحى نازل مى ‏گردید، آن هم به تدریج. وقتى پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و‏آله خواهان آن نبود که با سنت‏ها مخالفت کند، چگونه این انقلاب مى‏ تواند با سنت‏ها مخالفت کند. این سنت‏ها با اصل دین تضاد ندارد. اصل دین فقرزدایى و مداراست که باید در مردم رعایت شود و مردم نمى‏ توانند دینى که بالاتر از آن را از آنان مى ‏خواهد بپذیرند. دینى که به این صورت تعریف شده، دینى اجتماعى است و نه دین فقهى. دین اجتماعى اسلام با هیچ سنتى دوگانگى ندارد.

همان‏گونه که باید احساس کودکى که آتش را دوست دارد و به بازى با آتش نیاز دارد و مى‏خواهد این پدیده را با چشم ببیند و آن را با پوست دست خود لمس کند درک نمود و مانع آتش روشن کردن او در خانه نشد، بلکه باید در حیاط منزل یا زمینى کوچک براى او آتش روشن کرد و او را به صورت محدود و کنترل شده با آتش آشنا نمود و به او گفت فقط در این محدوده حق روشن کردن آتش را دارد و آتش این ویژگى ‏ها را دارد و باید به این صورت آن را مهار کرد، در این صورت مانع شیطنت و پنهان‏ کارى کودک شده و از آتش ‏سوزى ‏هایى که از شیطنت کودکان به وجود مى ‏آید جلوگیرى مى ‏شود و از طرفى کودک، با پدیده‏ اى که در جهان وجود دارد آشنا شده و توان استفاده از آن را تا حد معمول فرا مى ‏گیرد.

اما اگر برعکس، مانع کودک شوند و با ضرب و جرح، کبریت را از او گرفتند، کودک جزو افراد پنهان ‏کار مى ‏شود و روزى که کسى در منزل نیست و او نیز دسترسى به کبریت دارد، آن را برداشته و در گوشه ‏اى پنهان مى ‏شود؛ گوشه‏ اى که شاید پشت رختخواب باشد و بعد کبریت را روشن مى‏کند و چون چگونگى مهار آتش را نمى‏داند، سرانجام پیشامدى ناگوار روى مى‏دهد و در نهایت، مشکل اختلاف پدر و مادر هم به آن فاجعه افزوده مى‏شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۴
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی