مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

ورودگاه انس با قرآن 2

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۵:۳۲ ب.ظ



عظمت «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» را به طور کلى در جلد دوم تفسیر حاضر بیان کردیم و در این‏جا تنها از ویژگى ‏هاى 

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» سوره‏ى حمد مى‏ گوییم.

این کریمه توان آن را دارد که حتى به مردگان حیات بخشد و آنان را زنده کند.

هیچ اسمى نیست که بلنداى «بِسْم» آن را نگرفته باشد و هر عنوانى در ذیل آن است و چون عنوان است همواره بر معنون خود مقدم مى‏شود و محکى آن بعد از آن ذکر مى ‏شود و در یک کلمه، «بِسْم» عنوان حق است و «اللَّه» حقیقت هستى است و «الرَّحْمن» تمام فعلیت خداوند تبارک و تعالى است؛ خواه پدیده ‏هاى جحیمى و شقى باشند، مانند ابولهب و دوزخ با زیاده ‏طلبى ‏هایش، یا سعیدى، و چیزى از سعه‏ى آن بیرون نیست. «الرَّحِیم»حصول کامل و وصول ذاتى و قرب ربوبى و فناى حق است و از «بـِ » که حرف بدایت و شروع و بسط است تا « ـم»کریمه‏ى: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم»تمام هستى و پدیده ‏هاى آن در تمامى عوالم را فرا گرفته و « ـم»آن میم تمامیت است؛ براى همین است که دوباره مى‏ گوییم: «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است».

ورودگاه انس با قرآن کریم و پیرو آن، تمامى پدیده ‏هاى هستى و حتى حق تعالى که تمام هستى است، انس با آیه‏ى شریفه‏ى «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم»سوره‏ى حمد است. باید این معنا را اعتبار نمود که «انس»

اصطلاح خاص است. انس براى کسى حاصل مى ‏شود که تمامى فصل‏ هاى عاشقى را گذرانده باشد و دل او به نیشتر نازهاى معشوق زخمه زخمه و شکن در شکن شده و چنان ریز ریز گردیده باشد که دل بى‏دل شده باشد. چنین دلى است که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» براى او نه تنها غزل عاشقى که تمام «چهره‏ ى عشق» است. چهره ‏اى که برخى از نمودهاى آن را در تفسیر این کریمه آوردیم.

این خاصیت «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» سوره‏ى حمد است که همه چیز را در خود دارد و بسمله ‏ى دیگر سوره‏ ها چنین نیست. اگر نبود که خداوند بندگان خود را به امور فروتر تکلیف نمى ‏کرد، با وجود این بسمله به هیچ عبادتى نیاز نیست و با آن، برترین عبادت‏ها و حمدها براى خداوند آورده مى ‏شود.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۵
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی