مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی


حکمت استحباب بلند گفتن بسم اللّه‏ در نماز

بسیارى از فقیهان مى‏گویند گفتن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» در ابتداى سوره ‏ها در هر نمازى مستحب است، اما مستحب است استعاذه و «اعوذ باللّه‏ من الشیطان الرجیم» را در ابتدا گفت و آن را آهسته آورد و کسى بلند گفتن آن را مستحب ندانسته است. در حکمت این حکم، مى‏ شود گفت: نمازگزار در استعاذه از «من» مى‏ گوید و مى‏ خواهد با تکیه بر خود، به خداوند پناه برد؛ از این رو توصیه مى‏شود آهسته گفته شود تا شیاطین چنین منیت و خودخواهى موجود در آن را نشنوند و به نمازگزارى که خود را مى‏ بیند و خویش را «من» مى‏ شناسد، حمله نبرند و او را حین همان استعاذه ضربه فنى نکنند، اما در بسم اللّه‏ تمامى الفاظ به کار رفته،اسماى حق تعالى است و منیتى بر زبان آورده نمى‏ شود. این امر، اهمیت و عظمت بسمله را مى‏ رساند.

عالم ناسوت عالم تزاحم و فعلیت است و هر لحظه ممکن است پدیده‏ اى براى دیگرى ایجاد مزاحمت کند. همین کثرت تزاحم است که هر پدیده ‏اى را حفاظ‏هاى الهى و حرزهاى ماوراى ناسوتى محافظت مى‏ کنند. حرزى که اگر شکسته شود، اثرى از آن پدیده نمى ‏ماند. البته اولیاى خدا علیهم‏السلام از مستحکم‏ ترین دژهاى الهى براى حفاظت بندگان مى ‏باشند که: «لولا بقیت الأرض بغیر إمام لساخت»(1). البته افزون بر حجتِ معصوم علیه‏ السلام ، اولیاى غیر معصوم نیز حرز الهى مى ‏گردند؛ چنان‏که مى ‏فرماید:

«روی بأسانید عن الصادق علیه‏السلام أنّه ذکر کوفة وقال: ستخلو کوفة من المؤمنین ویأزر عنها العلم کما تأزر الحیّة فی جحرها، ثمّ یظهر العلم ببلدة یقال لها قم، وتصیر معدنا للعلم والفضل حتّى لا یبقى فی الأرض مستضعف فی الدین حتّى المخدّرات فی الحجال، وذلک عند قرب ظهور قائمنا، فیجعل اللّه‏ قم وأهله قائمین مقام الحجّة، ولولا ذلک لساخت الأرض بأهلها ولم یبق فی الأرض حجّة، فیفیض العلم منه إلى سائر البلاد فی المشرق والمغرب، فیتمّ حجّة اللّه‏ على الخلق حتّى لا


1. الکافى، ج 1، ص 179.

یبقى أحد على الأرض لم یبلغ إلیه الدین والعلم، ثمّ یظهر القائم علیه‏السلام ویسیر سببا لنقمة اللّه‏ وسخطه على العباد، لأنّ اللّه‏ لا ینتقم من العباد إلاّ بعد إنکارهم حجّة»(1).

باید توجه داشت که بازار ادعا این روزها پررونق است و هر کسى را نسزد که با داشتن چند دانش اکتسابى و آمد و شد برخى افراد، حجت الهى در زمان غیبت گردد. حجت امرى اکتسابى نیست که با رأى معدودى، کسى آن را به دست آورد، یا با پشت کردن سرانى، از دست برود.

انبوهى شیطان همواره هر فردى را در محاصره‏ى خود دارد؛ چنان‏که شیطان قسم یاد مى‏کند: «قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لاَءَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ. ثُمَّ لاَآَتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شَاکِرِینَ»(2).

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۷
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی