تاسف واندوهی بجا8
امروزه هر جریانی برای پیدایش و بقای خود نیازمند وابستگی به منابع ثروت و احزاب سیاسی است و این تنها روحانیت شیعه است که بر اثر خودکفایی و استقلال به چیزی جز کتاب و سنت دل نمیبندد و به دنبال «ثقلین» بیوقفه و بهدور از هر تزلزل و اعوجاجی به حیات معنوی و صوری خود ادامه میدهد و استقلال و آزادی خود را با وصف مردمی بودن حفظ مینماید و اگر افرادی از این جامعه و سلسله در این گونه اصول تزلزلی پیدا کنند، بهطور طبیعی از این قافله جدا و بریده میگردند، همانطور که تاریخ، بهترین گواه بر این امر بوده است. نوآوریهای التقاطی، اعوجاجهای بیحاصل و حرکتهای افراطی، هرگز در میان این سلسله پذیرفته نمیباشد و خودبهخود طرد میگردد.
ویژگی روحانیت شیعه این است که از کتاب و سنت و ولایت و عصمت و امامت پیروی دارد و از هر وابستگی داخلی و خارجی پرهیز مینماید و استقلال و مردمی بودن خود را در سایهٔ تلاش و اجتهاد و خلاقیت و نوآوریهای سالم حفظ مینماید و آن را از گزند حوادث مصون و محفوظ میدارد و هر نیروی بیگانه و هر جریان شومی را از خود دور میسازد.روحانیتی که در زمان غیبت در مقام نیابت عام ادامهٔ حیات میدهد، سند آه و رنج و تلاش را باید همراه داشته باشد تا همگونی خود با اولیای الهی را حفظ نماید و این همسویی را در تمام شؤون زندگی خود و خانوادهٔ خویش گسترش دهد؛ همانطور که در ایده و عقیده نباید جز بر عصمت چشم دوزد و هرگز جز حضرات معصومین علیهمالسلام وخاتم اولیای اولین و آخرین، حضرت امام عصر(عجل اللّه تعالیفرجهالشریف) را الگوی خود قرار ندهد که این گونه عقیدهایی ایجاب میکند که تمام شؤون این سلسله، همگونی با کتاب و سنت و عصمت و امامت داشته باشد؛ با این تفاوت که دستهای، دردآشنای بارگاه حضرت یقین میباشند و دستهای دیگر، خارج از این سلسله، اما در تبعیت آنان، میتوانند صعود بر قلهٔ کمال را بر خود هموار سازند و بهطور تنزیلی، در رأس پیکان هجر و بردباری و سوز و اندوه انتظار و غیبت قرار گیرند و خود را به بالای قلهٔ عظیم کوه غیبت و شهودرسانند و بر آن استقرار یابند و سلسلهٔ قومی و نژادی و اسباب مادی خود را بهطور شایسته، مطابق سلسلهٔ روحانیت به پیش برند.