سیرسرخ(شهددل)3
شاهدان جمع بر سه گروه مى باشند: فرشتگان، صاحبان علم و خداوند متعال. قرآن کریم مىفرماید: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِما بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»(1). آیهى شریفه مىفرماید خداوند هم شاهد خود است و هم مشهود خود. آیا مىشود کسى به خود شهادت دهد؟ در اینجا میان شاهد و مشهود تفاوت در
1. آل عمران / 18.
مرتبه و تعین است. این «اللَّه» که مقام جمعى است بر یگانگى و وحدت ضمیر در «أَنَّه» که مقام احدیت است و بر توحید: «لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُو» شهادت مىدهد و مقام جمعى است که احدیّت را یکى مىداند و به وحدت واحدى و احدى او شهادت مىدهد. ذکر تهلیل معنایى بسیط دارد و براى همین است که وقف بر آن جایز نیست.
سنگینى شهادت سبب شده است ذکر تهلیل در میان اذکار الهى از سنگین ترین و ثقیل ترین آنها باشد. برخلاف صلوات که سنگینى ندارد و مى شود آن را فراوان گفت. ذکر صلوات ذکر تازگى هاست و فرد بیمار و کسى که ضعف اعصاب دارد با گفتن آن آرام و سبک مىشود؛ برخلاف ذکر «لا إله إلاّ اللّه» که حتى لفظ آن نیز سنگین است و نمىتوان آن را با شمارهى بالایى آورد و زبان را به لُکنت مى اندازد. هر ذکرى که تلفظ آن لکنت آور و لفظ آن سنگین باشد، معناى آن نیز سنگین است. این ذکر به سبب اهمیت و ثقیل بودن آن در نماز تعبیه شده است تا با تکرار، تمرین، توجه، حضور قلب، رو به قبله بودن، داشتن وضو و طهارت و همراه شدن با دیگر اذکار در جان نمازگزار فضایى را براى نهادینه شدن بگشاید تا بلکه آدمى شاهد آن باشد.
هر یک از شهودهاى گفته شده داراى وجدى خاص و مزه اى ویژه است که با دیگرى تفاوت فراوانى دارد. براى نمونه شهود رؤیتى که بارقه ندارد با شهودى که همراه با بارقه است متفاوت است. اولیاى خدا شهادت را خوراک جان خود قرار مىدهند و شهادت است که رزق آنان است. کسى که شهادت دارد از آن توان مىگیرد و براى همین است که اشتها به غذاى مادى در او کاهش مىیابد. کسى که ذکرى نداشته باشد نیز
به پرخورى مبتلا مىگردد و نداشتن ذکر از عوامل گرایش به پرخورى است. ذکر براى اولیاى خدا قوت و غذاست و براى همین است که مىتوانند به نان خشک جو بسنده کنند.