مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

سیرسرخ(یافت حق تعالى در دل)

دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۱ ب.ظ

یافت حق تعالى در دل

بصر و چشم سر قدرت یافت خداوند را ندارد. هم‏چنین بصر به معناى بصیرت نیز توان یافت حق تعالى را ندارد و عقل‏ها نمى‏تواند خداوند را بیابد، بلکه تنها ادراک قلبى است که مى‏تواند خداوند را در «دل» بیابد. بر این اساس، «ادراک» امرى فراتر و برتر از «بصر» و «بصیرت» است که این آیه در مقام بیان آن نیست و تنها دو امر نخست را نفى مى‏کند. بصر تنها توان حس ظواهر مادى را دارد و خداوند مادى و محسوس نیست. هم‏چنین بصر توان حس معقولات را ندارد. در برابر، خداوند حتى چشم‏ها را درک مى‏کند: «وَهُوَ یُدْرِکُ الاْءَبْصَارَ». این فراز معنایى دقیق را ارایه مى‏دهد و آن این که خداوند بدون چشم مى‏تواند چشم‏ها را دریابد و شگفتى در این نیست وگرنه دریافت چشم با چشم شکوهى ندارد، از این رو تعبیر «وهو یبصر الابصار» را نیاورد. اگر کسى بتواند بى‏چشم درک کند و مثل خداوند شود، این کارستان است. بنده هم مى‏تواند بى‏چشم چهره‏ى حق تعالى را درک کند. این آیه نفى رؤیت بصر است و نه ادراک قلب. با چشم نمى‏شود خدا را دید اما با توانى برتر از آن که «ادراک قلبى» است مى‏توان به رؤیت خداوند رسید. این آیه در مقام نفى اصل رؤیت نیست، بلکه در بیان نفى رؤیت با چشم سر و دیده‏ى عقل است و نفى دو مسیر و طریق یاد شده را اهتمام دارد.

چشم تنها توان درک چشم‏اندازى که پیش روى آن است، آن هم در زیر نور روشنا را دارد و فراتر از آن را نمى‏بیند. چشم سر فقط براى این است که هواپیماى نفس از فرودگاه ناسوت به سلامت برخیزد، اما بعد از آن

باید چرخ چشم‏ها را بست و با رادار پیشرفته‏ى قلب، پرواز را ادامه داد. همان‏طور که در رانندگى باید ادراک داشت و دوردست‏ها را با عقل تحلیل کرد وگرنه بسنده نمودن به چشم‏ها و نداشتن قدرت درک سبب مى‏شود رانندگى در شب غیر ممکن گردد اما راننده‏اى که ادراکى نسبت به جاده دارد همان مسیر را در شب بهتر از روز مى‏رود. کسى که تنها با چشم رانندگى مى‏کند دقت کم‏تر و احتمال تصادف بیش‏ترى دارد. زندگى را باید با ادراک داشت و به چشم‏ها بسنده ننمود. کسى که تا روشنایى را از دست مى‏دهد و در ظلمت تاریکى فرو مى‏رود چیزى از وسایل منزل و راه رفت و آمد خود را نمى‏داند، با چشم‏ها زندگى مى‏کند نه با قوه‏ى ادراک عقلانى، و خرد خویش را فعال و کارآمد نساخته است؛ برخلاف کسى که صاحب ادراک است که با یک بار دیدن جایى، چنان‏چه چشم‏ها را ببندد، هر چیزى را در جاى خود درک مى‏کند.

آیه‏ى شریفه‏ى «لاَ تُدْرِکُهُ الاْءَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِکُ الاْءَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ»(1) در پایان مى‏فرماید: «وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ». اسم «اللَّطِیف» در کنار «هُو» آمده که مقام احدیّت است. «اللطیف» اسمى است که هیچ گاه به تنهایى استفاده نمى‏شود چرا که عروس اسماى الهى است و اسمى را همراه مى‏طلبد یا پیش از آن و یا با اضافه.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۷
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی