شرح نوآور و انتقادى «سیر سرخ»5
در اینجا خاطرنشان مى شود مطالب این کتاب به گونه اى است که اگر مورد برش یا برداشت ناقص و تلخیص و تقریرهاى نادرست قرار گیرد، به محتوا و معناى مطالب آسیب وارد مى آورد و جورچین فهم خواننده را در یافت نقشهى جامعه این مسیر بر هم مى ریزد. متن کتاب حاضر به گونه اى که به اصطلاحات این دانش آسیب وارد نیاورد روان نویسى شده است و حذف اصطلاحات عرفانى آن به ذبح گزاره هاى آن مى انجامد؛ زیرا عرفان دانشى دقیق است و حذف اصطلاحات خاص آن که زبان ویژهى عارفان است به نقص در زبان مى انجامد. این اصطلاحات را باید در چنین کتابهایى که تخصصى است حفظ نمود و بر حفظ آن به سبب دقت و ظرافت مطلب، اهتمام داشت و آن را به تفصیل توضیح داد تا خوانندهنازک اندیشى هاى آن را به لطافت دریابد و وهم و گمانه را به جاى علم و یقین قرار ندهد.
همچنین در این کتاب از نقل داستانها و قصه هایى که از ریاضت و نحوهى سلوک برخى افراد معروف یا ناشناخته مىگوید خوددارى شده است. این قصه ها و حکایات بیشتر بى اعتبار و غیر عاقلانه است. عرفان حقیقى و علمى هیچ گاه در دست چنین مغازه داران کاسبى نیست و آن را نباید در چنین مغازه هایى که در عرفان هم نفسى کاسب دارند جستوجو نمود. نشر چنین عرفانهایى است که سبب مىشود عرفان چنان لوث شود که جوانان به عرفانهاى وارداتى مانند هندى، چینى، سامورایى و به تازگى آمریکایى مشغول شوند. استقبال از کتابهایى که عرفان هندى یا غربى را ترویج مىدهد زنگ خطرى بر متولیان فرهنگ است. کتاب حاضر منبعى مطمئن و راهگشا در نقد چنین عرفانهایى است که معرفت را منحصر به معنویت یا عشق مى سازد و پیروان خود را از شریعت باز مى د ارد.
باید دانست اصول ابتدایى سلوک در کتاب «دانش سلوک معنوى» توضیح داده شده که آن کتاب در حکم مقدمه براى این شرح است و چنانچه خوانندهى محترم، کتاب گفته شده را مطالعه نماید، براى نازک اندیشى بر گزاره هاى این کتاب، آمادگى و توان بیشترى خواهد داشت.
ستایش براى خداست