شرح نوآور و انتقادى «سیر سرخ»2
عرفانى که صاحب «منازل السائرین» در کتاب خود آورده و شارح کاشانى آن را تبیین کرده است با آنکه بهترین متن عرفانى را دارد، اما عرفان محبى است که بیشتر از عارفان اهل سنت تأثیر گرفته است و نمى تواند نقش عرفان عصمتى را ـ که عارفان آن از امام معصوم علیه السلام درس مى گیرند و سینه چاکان معرفت آن، محبوبى مى باشند ـ داشته باشد. کتاب «منازل السائرین» با آن که تنها متن علمى در حوزهى عرفان عملى و اخلاق عرفانى است، گزاره هاى آن کمتر مى شود که اندیشه هاى عرفانى حضرات معصومین علیهم السلام را در خود داشته باشد و امید است این شرح براى نخستین بار خلأ یاد شده را به نیکى پر نماید و عرفان عملى را بر پایهى خرد و شریعت بنا نهد و آن را بر اساس فرهنگ شیعى سامان دهد و عرفان عملى شیعه را که به سبب چیرگى فضاى تقیه و فشار حکومتها و دنیاى استکبار به محاق رفته است زنده نماید. البته نقش کارگزاران وقت در این زمینه حایز اهمیت بسیار است، هرچند همواره چنین بوده است که ظاهرگرایان با نفوذ در بدنهى دولتها از نشر و ترویج علوم معرفتى نهفته در فرهنگ شیعى و فرهنگ حضرات معصومان علیهمالسلام که در نظام اجتهاد و استنباط روشمند به دست عارفان شیعى و در سینه هاى آنان قرار دارد مانع مى گردند و براى ترویج آن، چالشها ایجاد مى کنند، افتراها مى بندند و از هیچ ددمنشى دریغ نمى ورزند.
ما سالهاست که تلاش داریم در دروس عرفانى خود عرفان محبوبى عصمتى را مدرسى نماییم. بر این پایه، کتابهایى را که در عرفان نظرى خوانده مىشود؛ یعنى «تمهید القواعد»، «فصوص الحکم» و «مصباح الانس» را شرح نموده و تمامى گزاره هاى آن را یک به یک بر اساسفرهنگ اهل بیت علیهمالسلام نقادى و بازنگارى نموده و افزون بر شرح محتواى آن، به نقد داده هاى آن پرداخته و پیرایه هاى آن را خاطرنشان شده و با تقریر متن و شرح و تعیین گزاره هاى صادق و حق و گزاره هاى نادرست آن، کاستى ها و مشکلات علمى، عرفانى و عقیدتى آن را به صورت آزاد نقد و بررسى و سخن حق و صواب را بیان کرده و تمامى گزاره هاى آن را تکمیل و هماهنگ با فرهنگ شیعى تصحیح نموده ایم.