شرح نوآور و انتقادى «سیر سرخ»
شرح نوآور و انتقادى «سیر سرخ»
نگارندهى این سطور سالهاست که کتاب «منازل السائرین» را در حوزهى علمى قم تدریس نموده و کتاب حاضر حاصل آن سالهاست. این کتاب عبارات متن کتاب و شرح آن را به فارسى تبیین نموده و دادههاى عرفانى خواجهى انصارى (به عنوان متننگار) و شارح کاشانى (به عنوان شرح پرداز) را توضیح داده است. همچنین گزاره هاى متن و شرح نقد و بررسى شده و درستى ها و نادرستى هاى آن یکى یکى ارزیابى
و گزاره هاى غیر حقیقى آن تصحیح گردیده و مشکلات عرفانى یا کوتاهى ها و نارسایى هایى که در این کتاب رخ داده، تذکر داده شده است. افزون بر این، یافته هاى خود را بر آن افزوده ایم. یافته هایى که عرفان محبوبان را بیان مى دارد که سیر آنان سرخ است و از متن عرفان محبى کتاب فاصله ى بسیارى دارد. گزاره هاى کتاب «منازل السائرین» از عرفان محبّان فراتر نمى رود و عرفان محبوبان و اولیاى کمّل الهى و حضرات معصومین علیهمالسلام مقام دیگرى است که در متن و شرح کتاب نیامده و ما آن فاصلهى ژرف و برخى از رمز و رازهاى ناگفتهى آن را بیان کرده ایم تا شاید پیش زمینه اى براى گشایش نقاب از رخ آن حقیقت ناب در حوزه هاى علمى شود.
براى نمونه، این کتاب از بدایات تا نهایات را به طور کلى سیصد مرتبه ساخته است، ولى به عقیدهى نگارنده، همهى راه در یک کلمه و در سه منزل خلاصه مىشود: آن کلمه «ترک طمع» و آن سه منزل: «ترک طمع از خود»، «ترک طمع از خلق» و در نهایت «ترک طمع از حق تعالى» است. عرفان محبوبان، خرابى غیر، و آبادى حق است. عارف محبوبى خراب از طمع و آباد از حق است. معرفت هنگامى حاصل مىگردد که طمع از آدمى برخیزد. اولیاى حق و حضرات محبوبان، حول طمع نمى چرخند و دچار طمّاعى نمى گردند تا سیصد منزل دور شوند یا هفت شهر و هزار و یک مقام را بگذرانند؛ از اینرو، فراوانى بابهاى کتاب و آغاز کردن از بدایات و وصولى که این کتاب براى منزل توحید دارد، از صفات متوسّطان و محبّان است و محبوبان چنین راه پرپیچ و خم و چنان مشکلاتى ندارند.