مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

سیرسرخ(تفاوت اخلاق کلامى، فلسفى و عرفانى2)

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۴۱ ب.ظ

اگر نفس بپذیرد که خود باید خراب باشد، آن‏گاه است که آبادى حق و پدیده ‏هاى او را مى ‏پذیرد. نفس وقتى نخواهد خراب شود، انانیّتى مى ‏یابد که از آن‏چه هست بزرگ‏تر جلوه مى ‏کند و فرد را مدّعى مى ‏سازد تا جایى که حتى حاضر است «أَنَا رَبُّکُمُ الاْءَعْلَى»(1) سر دهد. نفسى که سیرى از لذایذ مادى ندارد و کامیابى نمى ‏فهمد. چنین نفسى از همسر خود لذت نمى‏برد، از فرزند خود لذت نمى‏برد، از خانه‏ى خود لذت نمى‏ برد، از پدر و مادر خود ناراضى مى‏شود، درآمد ماهیانه ‏ى خود را ناکافى مى ‏بیند، حسرت داشته ‏هاى دیگران را مى‏ خورد و و وقتى خوشى راننده ‏اى را مى ‏بیند که در خیابان با خودرویى بهتر از خودروى وى مى‏ گذرد آه سردى مى‏ کشد. او در رفتارهاى اجتماعى خود به توهم گرفتار مى ‏آید و مکر و خدعه و پنهان‏کارى شعار اصلى وى مى‏گردد. چنین نفسى حتى با خود صادق نیست و نمى‏ تواند میول و تمایلات خود را به صورت مشروع ارضا سازد. وى بر چهره‏ى واقعى خود ماسک مى ‏نهد و در کنار دیگران حقیقتى غیر خود از خود نمایش مى‏دهد. فرجام اخلاق کلامى و فلسفى پى‏آمدى جز اشتغال چند روزه‏ى ذهن به داده ‏هاى علمى آن نیست و نفس در انانیّت خود مى‏ ماند، بلکه انانیّت آن بزرگ‏تر از تعین و محدودى آن جلوه مى ‏نماید. نفسى که حقیقت ندارد و فقط داراى هیکل و ادعاست.


1. نازعات / 24.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۲
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی