مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

سیر سرخ(دلسوختگان و دلباختگان6)

سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۵ ب.ظ

آنانچون پشتوانه‏ى حکومتى داشته و مورد حمایت دولت‏هاى وقت بوده ‏اند توانسته‏ اند عرفان خود را در میان مسلمانان رواج دهند و عارفان شیعى را به محاق کشانند؛ به ‏گونه ‏اى که عارفان شیعى حتى در میان شیعیان به حاشیه رانده شده و ناشناخته مانده‏ اند. البته عارفان شیعى از ناحیه‏ ى ظاهرگرایان چیره نیز در تنگنا بوده و جمودگرایان سخت ‏ظاهر همواره به آزار و اذیت و ایجاد محدودیت براى عارفان شیعى پرداخته و آن را از سیاست‏هاى اولى خود قرار داده ‏اند و عرفان شیعى از ناحیه‏ى آنان نیز همواره در محاق بوده است تا آن که حضرت امام خمینى رحمه‏ الله با انقلاب ضد سلطنتى و کبیر خود نام آن را زنده ساخت و جانى دوباره به آن داد، اما با این حال، عرفانى که ایشان از آن گفته همان عرفان وارداتى محبى است و از آموزه‏ هاى آن تأثیر پذیرفته است؛ با این که ایشان خود از عارفان محبوبى فعلى است و این بدان معناست که ایشان در عرفان خود استادى نداشته و شاگردى ایشان نزد آیت ‏اللّه‏ شاه ‏آبادى رحمه‏ الله که خود از عارفان محبى است تأثیرى بر عرفان ایشان نداشته است.

عارفان محب نزد توده‏ ها بسیار مشهور و نام ‏آور مى ‏گردند. در واقع این عارفان عوام بوده ‏اند که براى جامعه جلوه مى‏ کرده ‏اند. بسیارى از گفته ‏هاى عرفانى این گروه داراى نقد جدى است و معرفتى عوامانه را ارایه مى‏ دهد. در عرفان محبى چنین نیست که یک شبه درهاى معرفت براى کسى گشوده شود و عارفان محبوبى نیز تعلیم دیده در ازل هستند نه در شبى از شب‏هاى ناسوتى. عرفان دانشى بسیار دقیق‏ تر و باریک‏تر از دانش ‏هاى پیشرفته ‏ى امروز است و نباید گزاره ‏هاى معرفتى آن را هُرهرى باور گرفت و سَرسرى خواند و پذیرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۱
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی