مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

سیر سرخ(دلسوختگان و دلباختگان5)

سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۴ ب.ظ

 این کتاب سیر سرخ شرح حال محبوبان ذاتى است و عرفانى که طرح مى ‏نماید عرفان آنان است. عرفانى که ختم آن به خون است؛ چنان‏که در روایت است: «ما منّا إلاّ مسموم أو مقتول»(1). براى همین است که نام این مجموعه‏ى عظیم را «سیر سرخ» نامیده‏ ایم و محبان را بر اساس طرحى نو که این عرفان دارد راهنما مى‏شود. هم‏چنین عرفان محبوبى را معیار نقد و بررسى کتاب «منازل السائرین» قرار داده و نقدهاى وارد بر آن را بر اساس عرفان محبوبان وصول یافته به مقام ذات الهى آورده‏ ایم تا کاستى ‏هاى فراوان عرفان محبى رایج که از عرفان محبوبى حضرات چهارده معصوم علیهم ‏السلام فاصله‏ى بسیار گرفته است به خوبى آشکار شود.

محبوبان الهى معرفتى دهشى، اعطایى و موهبتى دارند و نیازمند آموزش و تعلیم و مدرسه و استاد نیستند و در ازل، خداوند آنان را بى ‏واسطه تعلیم مى ‏دهد و به یک غمزه، بر حق تعالى و تمامى پدیده ‏هاى او شناسا مى‏ گردند و از مدرسه و تعلیم براى ابد بى‏ نیاز مى ‏شوند و در فروهشت ناسوتى خود تا زاده مى ‏شوند، نخست براى خداوند سجده مى ‏کنند و تمامى دانش موهبتى خود را باز مى ‏یابند. آنان حق را همان‏گونه که هست و هر چیزى را به حقیقت خود مشاهده مى ‏کنند.

به عکس، محبان باید معرفت را در ناسوت و نزد مربى کارآزموده فرا گیرند و آن را به همراه تحمل ریاضت، تحصیل کنند تا بلکه اندکى بر شوند و عروج گیرند. عارفان اهل سنت همگى از محبان هستند. 


1. بحارالانوار، ج 27، ص 217.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۱
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی