مباهله ؛ محاجّه در باطن و قمار حقیقت4
ما، هماینک نیز با این دو مشکل، مواجه هستیم؛ به تعبیر دیگر، برای اینکه جامعه و جهان گلستان شود، اگر اهل کتاب و اهلسنت نتوانند با ما به تفاهم، مباحثه، صفا و صداقت، کمال وحدت را دنبال کنند، برای احتجاج با مسیحیت و اهل سنت، باید کار را با مباهله پیش برد: «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکمْ» که در آیهٔ مبارکه آمده است. نهایت حقانیت اسلام، آیهٔ مباهله است؛ یعنی هر کس نتواند مباهله کند، در واقع ـ چه مسلمان باشد و چه غیر مسلمان ـ اسلام او صوری است که: «فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ».
کاذبان چه کسانی هستند؟ همانهایی که داعیهٔ خلافت دارند و نمیتوانند برای اثبات حقانیت خود، در باطن تصرفی داشته باشند.
روایات مأثور در رابطه با جریان مباهله و در فضایل حضرت زهرا علیهاالسلام در کتابهای اهل سنت بسیار فراوان است و تمامی بر اینکه حضرت رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله تا چه پایه نسبت به حضرت زهرا علیهاالسلام عظمت قایل بودند، دلالت دارد و میزان حرمت و حریمی که ایشان برای آن حضرت ترسیم نمودهاند، حتی نسبت به آقا امیرمؤمنان علیهالسلام نداشتهاند. حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله هرگاه میخواستند به جایی بروند، با آخرین نفری که وداع و خداحافظی میکردند، حضرت زهرا علیهاالسلام بوده است و هرگاه بازمیگشتند سراغ نخستین کسی را که میگرفتند حضرت زهرا علیهاالسلام بوده است. رفتارهای محبتآمیز و مهربانانهٔ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله گاه اعتراض عایشه و حسادت او را برمیانگیخته است و عایشه به آن حضرت صلیاللهعلیهوآله اعتراض میکند که چرا این مقدار حضرت زهرا علیهاالسلام را میبوسد و زبان او را به کام میگیرد و آن را به عسل تشبیه میکند. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله حضرت زهرا صلیاللهعلیهوآله را به بغل میگیرد و سینهٔ آن حضرت را میبوید و وقتی عایشه به آن حضرت صلیاللهعلیهوآله اعتراض میکند،
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید: «من از زهرا علیهاالسلام بوی بهشت را استشمام مینمایم»
(ر. ک : عیون اخبار الرضا علیهالسلام ، ج 1، ص 115. امالی صدوق، ص 305). حضرت زهرا علیهاالسلام در آیهٔ مباهله عِدلی ندارد و به تعبیر دقیق عرفانی، احدیت ولایت است. مقام احدیت ولایت جز به قامت بلند حضرت زهرا علیهاالسلام بر قامت دیگری راست نمیآید؛ از این روست که آن حضرت علیهاالسلام هیچ عنوانی ندارد و تمامی عناوین از نبوت و امامت بر وجود مبارک آن حضرت کوتاه است و مقام قدسی آن حضرت علیهاالسلام مجهول است. زهرا علیهاالسلام مفاتیح غیب و احدیت غیب است که هیچ عنوانی برنمیدارد و قامت هر عنوانی بر جمال و قامت حضرت زهرا علیهاالسلام کوتاه است و اینگونه است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله مدهوش زهراست. در روایات است که در روز قیامت، نخستین کسی که وارد بهشت میشود، حضرت زهرا علیهاالسلام است. حتی در روایات اهل سنت است که آن روز، حضرت زهرا علیهاالسلام پیشاپیش حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله حرکت میکند. اگر در روز مباهله، حضرت زهرا علیهاالسلام در پی حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله است، از باب حجاب عصمت و وجود حرامیان بود؛ اما در قیامت، از باب شکوه و بزرگی حضرت زهرا علیهاالسلام ، به خلق آخرت امر میشود چشمها را فرو اندازید و سرهایتان را پایین بگیرید که صدیقهٔ طاهره علیهاالسلام میخواهند وارد محشر شوند(امالی صدوق، ص 70).