فقر
چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۰۷ ب.ظ
حق تعالی ذات دارد و پدیدههای او تمامی ظهور، آیه و وابسته به او هستند و استقلال ندارند. پدیدههای هستی خضوع دارند، ولی امکان و فقر ندارند. البته فقر به معنای نداشتن ذات و استقلال برای پدیدهها هست؛ زیرا پدیدهها تنها ظهور میباشند. تمامی پدیدهها «ظهور» حق و اظهار خدای تعالی و فعل او به عشق و عاشقانههای او هستند. چنین پدیدههایی است که خداوند با دیدن آنان، بر خود آفرین دارد: «فَتَبَارَک اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» (مؤمنون / 14) نه پدیدههایی که با بدبختی و بیچارگی عجین شدهاند. معرفت با قدرت و تمکین همراه است.
۹۴/۰۶/۲۵