
دانش موسیقی محصول عشق و هنر است. عشق، علت فاعلی موسیقی
و تولید صدای محبوب و موزون است و این دل عاشق است که سخن خویش
را در قالب موسیقی بیان میدارد. هنر، چهرهٔ ابزاری و علت مادی برای تولید
صوت موسیقایی است. گفتهاند موسیقی از «موسی اقاس» است.
«موسی» نام یکی از «رب النوع»های سرشار از زیبایی است که در
اساطیر گذشتگان از آن یاد شده است.
برخی نیز آن را از «موسی و قاس» میدانند. «موسی» به معنای هوا و
«قاس» یعنی موزون. بنابراین موسیقی یعنی هوای موزون.
برخی نیز در ریشهٔ لغوی این واژه گویند: موسیقی واژهای بسیط است،
نه مرکب. این واژه به معنای هوا، لحن، نغمه و چهچههاست.
هیچ شاهدی برای تایید درستی نظرگاههای یاد شده ارایه نشده و برای
آن نیز هیچ سند و اصلی تاریخی یافت نگردیده است.
دانش موسیقی دانش اعراب دل است. موسیقی دانش «کلام نفسی»
است. کلام نفسی سخن دل هر پدیده و سخن دل هستی و حق تعالی
است. سخنی که هستی و پدیدههایش، آن را درون خود نگاه میدارد
و آن را خارجی و آفتابی نمیسازد و گوشهای تیزی لازم است تا بتوان
آن را تعقیب نمود. وقتی کسی به کاسه میزند، ممکن است فهم
کاسه به این صدا نرسد؛ ولی دل آن کاسه، این صدا را فهم میکند.
صدای کاسه، کلام نفسی و نوای دل اوست. البته، صدایی که از کاسه
و کوزه یا قدح بیرون میآید، غیر از کلام نفسی آن است. فریاد زدن زیر
گنبد و پیچش صدای آن، صدای همان شخص است و صدای خود گنبد و
کلام نفسی آن، چیزِ دیگری است. صدای داخل کوزه غیر از صدای خود
کوزه است. این صداها همه خارجی است، ولی صدای خود کوزه، از خود اوست.
کاسهها خود نوای دل خود را میشناسند. نه تنها کاسه، بلکه هر پدیدهای
از نوای دل خود باخبر است. نوایی که با نوای دل دیگری تفاوت دارد و نوای
دل هر کدام غیر از نوای دیگری است. یکی دلی نازک و دیگری دلی سخت
دارد. صدای دل با صوت و آواز است که شکل خارجی مییابد. صدایی که
میتوان دل را با آن معاینه کرد و دانست صاحب آنچه پدیدهای است و چند
بند چیده و ناچیده در دل دارد؛ همانگونه که رنگ رخساره خبر میدهد از
سرّ درون، دانش موسیقی با پیچیدگیهایی که دارد، میتواند به فهم این
امور نایل آید. کلام صرف کلامی لفظی نیست، بلکه صوت نیز کلام است،
اما کلام صامت، در موضوعشناسی صوت و دانش موسیقی بسیار اهمیت
دارد و این دانش را پیشرفتهایی حیرتانگیز میدهد اگر این دانش همچون
گذشتهٔ خود، به دست حکیمان آگاه مدیریت و مهندسی شود.
دانش موسیقی موضوعی بسیار پیچیده و حایز اهمیت را با خود دارد.
کسی که موضوع این دانش فوق مدرن را نشناسد، آداب آن را نیز رعایت
نخواهد کرد.