صراط مستقیم محبوبان الهی4
عامیها دارای نعمت خاص هستند و به تناسب، حرف ایجابی «نعم» را بیشتر استفاده میکنند و کمتر «لا» را به زبان میآورند. انعامیها با تمامی محیطها و افراد سازگاری دارند و هر کسی خوشامد دارد با آنان دوستی، رفاقت، همسایگی، پیوند خویشاوندی یا همسفری داشته باشد.
انعامیها اذن هستند و با باور هر کسی همراه میگردند و رنجشی به کسی نمیرسانند.
همچنین محبوبان وفا دارند. کسی که وفا ندارد و با کمترین تهدید یا بدآمدی میگریزد در سلک «لا»ست و نمیشود با او زندگی کرد. افراد دگم و مرتجع و نیز وسواسیها بیشتر «لا» میگویند و حرف ایجابی و مثبت در آنان کمتر است. چنین افرادی نمیتوانند خود را با محیط و افراد سازگار کنند و کمترین کثیفی زجر و رنجی عمیق به آنان وارد میکند.
بررسی مباحات و محرمات هر دینی و گزارههای مثبت و منفی آن، اِنعامی بودن آن را مشخص میکند.
همچنین در گفتن ذکر نیز این امر اهمیت دارد و مداومت بر اذکاری که دارای «لا» هست خستهکننده، ملالآور و سنگین است. اوج توحید نیز چنان تیزی دارد که فرق هر واردی را میشکافد و برای همین است که شعار توحید لایی کمرشکن دارد: «لا إله إلا اللّه» و کسی را یارای آن نیست زیر شمشیر لای آن رود مگر مستی که رقصکنان برای آن سجده آورد و حنجر بر خنجر آن برد. اساس دیانت، توحید است که بر «لا» رفته است. ولایت نیز چنین است و هر نفَسی را چنان میکوبد تا به تنگ آید و حبس شود. باب ولایت چنان سنگین میشود که در بلندای آن جز معدودی محبوبان ازلی و ابدی باقی نمیمانند و بر قلهٔ آن کسی نیست جز ناموس حق؛ حضرت فاطمهٔ زهرا علیهاالسلام . قلهای که کسی را یارای تحمل فشار آن نیست. بلای تمامی آدم و عالم در برابر بلایی که برای آن حضرت علیهاالسلام بوده است ذرهای بیش نیست. ثقل و سنگینی مکافاتی که خداوند برای صاحب ذوالفقار؛ حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام داشته است تکرارپذیر نیست و امری منحصر است. خداوند به تعبیری عرفی اهل ولا را جزقاله میکند و به تعبیر غزل عرفانی عاشقکشی را حلال میداند. برای همین است که کسی به آن نزدیک نمیشود و هر کسی سعی دارد به گونهای خود را از صعوبت، سختی و ثقل آن کنار کشد. اولیای معصومین علیهمالسلام اگر با یاران تنوری خود تقیه و به تعبیر عرفانی تلبیس نداشتند، هیچ کسی نزد آنان نمیماند و تمامی همین یاران اندک و تنوری را نیز از دست میدادند. خداوند لطف میکند که کسی را در مسیر سنگین ولایت و در معرکهٔ بلای اهل ولا قرار نمیدهد تا آزار نبیند و آزرده نگردد و رفوزه نشود و عادی و معمولی باقی بماند. اگر مراتب اهل ولا و بلایایی که داشتهاند از قرآن کریم استخراج گردد و هر صاحب ولایتی کد و شمارهٔ مخصوص خود را بیابد، آنگاه زمینه برای ورود به بحثهای عمیق ولایت حضرات اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام فراهم میشود و میتوان از ویژگیها، صفات و آثار هر یک از حضرات چهارده معصوم علیهمالسلام سخن گفت. امید است «تفسیر هدی» این توفیق را داشته باشد در مسیری که پیش رو دارد این مهم را تحقق بخشد و در ذیل هر یک از آیات ولایت، بحثهای تخصصی مربوط به آن را تشریح کند تا خصوصیات اولیای غیر معصوم انبیای الهی و حضرات چهارده معصوم علیهمالسلام به صورت جزیی نمایانده شود تا بشود وجه کردار و گفتار آن حضرات علیهمالسلام را به دست آورد و به حکمت آن رسید.