صراط مستقیم محبوبان الهی3
امیها امنیت و عصمت دارند و عصمت آنان دهشی و موهبتی است نه اکتسابی و عهد خداوند و حکم او به آنان سپرده شده است؛ چنانکه میفرماید: «وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُک لِلنَّاسِ إِمَاما قَالَ وَمِنْ ذُرِّیتِی قَالَ لاَ ینَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ» (بقره / 125).
از میان آیاتی که بیان میدارد عالین و انعامیهای اطلاقی که صاحب صراط هستند در امنیت میباشند به دو آیهٔ شریفهٔ زیر استناد میشود:
الف) «فَاسْتَمْسِک بِالَّذِی أُوحِی إِلَیک إِنَّک عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ» (زخرف / 43).
خداوند با این آیهٔ شریفه تضمین میکند شخص پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله همواره بر صراط مستقیم است.
ب ) «قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَیتَنِی لاَءُزَینَنَّ لَهُمْ فِی الاْءَرْضِ وَلاَءُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ. إِلاَّ عِبَادَک مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ. قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَی مُسْتَقِیمٌ. إِنَّ عِبَادِی لَیسَ لَک عَلَیهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَک مِنَ الْغَاوِینَ». (حجر / 39 ـ 42)
توضیح آیهٔ شریفه را فرو میگذاریم و در اینجا تنها از جهت مصونیت مخلَصان از ناحیهٔ ابلیس به آن استناد میکنیم. البته ابلیس و سپاهیان درست است که به صراط راهی ندارند ولی آنان میتوانند اهل صراط را از بیرون احاطه کنند و از همانجا برای براندازی، سقوط و خروج وی توطئه کنند؛ همانند کسی که به مسافری که در قطار است سنگ میاندازد و به او آسیب میرساند.
این نکتهٔ بسیار مهمی است که توجه شود یکی از اوصاف «الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ» که هدایتجوبان خواستار آن میشوند «الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ»است، نه نعمت خاصی که به آنان داده شده است و همین امر تفاوت میان انعامیها با هدایتطلبان را میرساند. خداوند به گروهی انعام کرده و راه آنان مستقیم شده است و بنده چنین انعامی را برای خود نمیخواهد، بلکه راه آنان را میطلبد و راه غیر از صاحب راه است. انعامیها با صراطیها در صراط مشترک هستند، ولی چنین نیست که صراطیها در عرض انعامیها قرار گیرند و برای همین است که امنیت انعامیها به تابعان نمیرسد مگر با پیروی و معیت کامل و بدون کمترین کاستی و خلل.
اِن