صراط مستقیم محبوبان الهی2
اگر بتوان معنای این آیات را به درستی دریافت، دریای بیکرانی از حکمت و معرفت را بر روی دل میگشاید و دگرگونی هویتی در اندیشه به لحاظ شناختی که باید از هستی و پدیدههای آن داشت پیش میآورد.
محبوبان انعامی به کسی ظلم روا نمیدارند؛ چنانچه گروه اِنعامیها در سورهٔ اَنعام چنین معرفی شدهاند: «وَکیفَ أَخَافُ مَا أَشْرَکتُمْ وَلاَ تَخَافُونَ أَنَّکمْ أَشْرَکتُمْ بِاللَّهِ مَا لَمْ ینَزِّلْ بِهِ عَلَیکمْ سُلْطَانا فَأَی الْفَرِیقَینِ أَحَقُّ بِالاْءَمْنِ إِنْ کنْتُمْ تَعْلَمُونَ. الَّذِینَ آَمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِک لَهُمُ الاْءَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ» (انعام / 81 ـ 82).
ویژگی بسیار مهم انعامیها این است که به کسی ظلم روا نمیدارند و خیر هر کسی را به او میرسانند. ظلم هیچ گاه در حریم آنان وارد نمیشود. در جلد دوم «تفسیر هدی» گفتیم کسی میتواند خیر پدیدهها را به آنها برساند که عشق و معرفت داشته باشد. کسی که عشق نمیشناسد و معرفت ندارد نه توان خیررسانی دارد و نه حظوظات نفسانی او اجازه میدهد خودشیفتگی خود را کنار نهد و سهم و بهرهٔ هر کسی را به او برساند. نفس چنین کسی رام نیست و بر هر کسی به صرف خوشامدی نفسانی، تاخت میگیرد و به او میدهد آنچه را که نباید بدهد یا باز میدارد آنچه را که باید برساند.
محبوبان الهی به غیر حق آلوده نمیشوند و نسبت به ظلم یا باطل نفوذناپذیر و پس زنندهاند.
انعامیها چون ظلم ندارند هم خود در امنیت هستند و هم پناه امنیت دیگران میباشند. اِنعامیها همواره در امنیت هستند و غیر آنان ترس و خوفی برآمده از نهاد خود و رجای نسبت به حق تبارک و تعالی دارند. غایت کمال نیز رفع شک و شرط است؛ یعنی نه باید شک به حق تبارک و تعالی داشت و نه شرطی برای او گذارد. عارف واصل کامل هیچ شرطی برای خداوند متعال ندارد؛ بهطوری که اگر به جهنم هم وارد شود باز به فریاد بلند اعلان میدارد: تو را دوست دارم؛ برخلاف فراوانی که تا نان آنها گرفته میشود ناشکری میکنند و دعوا راه میاندازند.
اِنع