عشق ورزی خدا با پدیده ها
خداوند حتی با بندگان سرکش و نافرمان خود نیز با ناز و مهربانی و با رأفتی عاشقانه و با صبر و تحملی که شایستهٔ منزلت خدایی اوست رفتار مینماید و چنین نیست که آنان را به سرعت عذاب کند. بهطورمثال؛ حقتعالی در قرآن کریم از مهلتهایی میگوید که به بنیاسرائیل میداد، بلکه عبرت گیرند تا عذاب درناک و هلاک کننده بر آنان نازل نشود؛ همانطور که میان آیهٔ املاء و آیهٔ عذاب این گروه دو آیه فاصله افتاده است تا این مهلت را برساند. منش خداوند در برابر دشمنان خود چنین بزرگوارانه است و خشونت و پستنگری، عیبی است که هر عیب دیگری را با خود میآورد و انسان هرچه هم محتوای علمی و عبادی داشته باشد با آن موجودی پست و بیارزش میگردد و مانع از آن میشود که انسان اخلاقی خدایی به خود گیرد و «تخلّقوا بأخلاق اللّه» (بحار الانوار، تحقیق بهبودی، انتشارات موسسهٔ الوفا، بیروت 1403 ق، ج 58، ص 129) را به هوش جان بنیوشد. رفتارهای خشنی که گاه از برخی از مسلمانها دیده میشود، فرهنگ دین و قرآن کریم نیست و عقده و خُلقی شخصی است که البته بیتأثیر از فرهنگ استکباری سلاطین و شاهانی که چند هزار سال با قلدری بر گردهٔ مردم کوبیده و آنان را تحقیر کرده و کوچک میخواستهاند نیست. راز ماندگاری ائمهٔ اطهار و شخص حضرت امیرمؤمنان علیهمالسلام در طول تاریخ این بوده است که در برابر اهانتهای دشمنان با رأفت، کرامت، گذشت و بزرگواری برخورد میکردهاند و در برابر مردم هیچگونه عصبیت و تندی نداشتهاند.