ارزش آگاهی، معرفت و دانش نظری 1
ارزش آگاهی، معرفت و دانش نظری
«أَلاَ إِنَّ لِلَّهِ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِی الاْءَرْضِ وَمَا یتَّبِعُ الَّذِینَ یدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ شُرَکاءَ. إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ. وَإِنْ هُمْ إِلاَّ یخْرُصُونَ».
ـ آگاه باش که هر که در آسمانها و هر که در زمین است از آنِ خداست و کسانی که غیر از خدا شریکانی را میخوانند از آنها پیروی نمیکنند. اینان جز از گمان پیروی نمیکنند و جز گمان نمیبرند.
بیان: این آیه دو مطلب مهم را بیان میکند: یکی آن که میفرماید: «لِلَّهِ مَنْ» و همه چیز را دارای عقل و آگاهی و نوعی از فهم میداند؛ زیرا «مَنْ»در اینجا خصیصه و ویژگی در ذکر مورد ندارد و میشد لفظ «ما» که غیر عاقلان را بیان میدارد به کار برده شود.
دیگر آن که تمامی مشکلات بشر در حکمت و دانش نظری ریشه دارد و نه در حکمت عملی. اگر کسی اندیشهٔ درست داشته باشد بهطور حتم عمل وی به درستی میگراید و چنانچه اندیشهای درست نباشد، عمل نیز نادرست خواهد بود. فراز: «إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلاَّ یخْرُصُونَ» این مطلب را حکایت مینماید. تبعیت همان عمل است که چون فاقد پشتوانهٔ منطقی است و چیزی جز ظن و گمان اساس آن قرار نگرفته است، نتیجه نمیدهد. درست است که قرآن کریم میفرماید: «وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ»؛ و در حقیقت خداست که پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستید. این است راه راست.