مقربان محبوبی
جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۸ ب.ظ
مقرّبان محبوب، حکیمان حقیقی میباشند. آنان میدانند کدام عمل عاشقانه است که دیگران را در زمانی اندک و با کمترین سختی، از تعلقات دنیایی میرهاند. آنان شاگردان خود را چنان در مستی عشق و شیرینی صفا غرق میسازند که جراحی پردرد نفس با عمل برگزیده شده برای ایشان دردناک ننماید؛ هرچند درد آن عمل در حال هوشیاری وارد میشود و با تمامی شراشر حس میگردد و هر یک از سلولها درد آن تیغ را یکی یکی ذوق میکند. دردی که تنها مستی عشق و شیرینی صفا التیامدهنده آن است و فرد را با همه نگرانی باطنی، ناله جانفرسا، دلشوره غربت و تنهایی و سرشک نگاهی که تنها بر دست آشنای تاریکیها میریزد و دامن غصه را خیس میکند، زیر تیغ جراحی عمل به شوق میبرد. عمل جراحیای که تخصص آن در انحصار عارفان محبوبی است و عارفان محبی که استادی محبوبی نداشتهاند و اهل ریاضت یا صاحبان اخلاق کلامی، از آن آگاهی ندارند و این عملِ فوق تخصص نفسانی، در حیطه تخصص، آگاهی و دانش آنان نیست. پس باید اندیشید و بسیار هم با خود اندیشید که در چنین کارهایی «به هر دستی نشاید داد دست» و باید تنها دست محبوبان الهی را ـ که ظاهرگرایان پرادعا سعی در پنهان کردن آن دارند ـ از دستهای پر تلبیس طایفه ابلیسیان بازشناخت. ظاهرگرایان چیرهای که به هر چهرهای درمیآیند و بر هر مسندی میآرمند و با هر ادعایی که میآورند، گویی رویی دیگر برای پررویان نگذاشتهاند.
مقرّبان محبوبی همواره در مستی عشق، سرمستاند. عشقِ وجودی که چون سر به مستی گذارد، غوغایی میآفریند. دل چنین مستی، بسطی دارد که با هر چیزی سازگار است. وی در این مستی فنا و بیخودی، از بیهوشی خود در صفایی همیشگی غرق میشود و وصلی مدام مییابد و همچون سرگردانی پروانه بر رخ شمع، محو ذکر معشوق میگردد و از او چیزی نمیماند و ظهور دایمی حقتعالی میشود.
محبوبان را سیری است که با عشق انجام میشود و باید مقامات عاشقان را در وصف حال آنان ترسیم کرد. محبوبان در طفولیت، خداوند را در خود دارند و اوست که به آنان راهنمایی میکند و فرمان میدهد. آنان از همان طفولیت در جایی سرگردان نمیشوند و این طرف و آن طرف نمیروند و در جایی پرسه نمیزنند. آنان از ابتدا میبینند کسی با آنها در راه است که راه آنان است و صاحب راه در راه است و او هم راه، هم راهنما و هم همراه است.
۹۴/۰۵/۰۹