دانش فراست(تفاوت فراست و هوشمندی)2
همچنین شایان ذکر است که فرد هوشمند در به دست آوردن معرفت و آگاهیهای مختلف باید رعایت احتیاط را بنماید، بهطوری که هوشمندی خود را درگیر خیالات و اوهام و پندارهای بیاساس نسازد و خویش را تا نرسیدن به اطمینان راضی نبیند و اگر در بعضی جهات به اطمینان نرسید، تنها بر احتمال کفایت کند؛ زیرا دل بر غیر جزم و یقین بستن، نوعی جهل و گمراهی است و اندیشه و افکار آدمی را به سراشیبی از انحراف و انحطاط میکشاند و ذهنیت او را از حقایق ملموس دور میسازد.
هر فرد فهیمی تا در مطلبی به اطمینان نرسد، بر دانسته خود پافشاری نمیکند و از آشکار ساختن اسرار دیگران خودداری میورزد؛ جز در موارد کمی که جهات ثانوی داشته و دلیلی بر اظهار آن باشد که این امر نیز محتاج تشخیص درست و دلیل گویایی است و تنها در صورتی صحیح است که شخص هوشمند قدرت اعمال قوانین فقهی را دارا بوده و فقیهی باشد که به فتوای دیگران نیاز نداشته باشد و در غیر این صورت، کار بسیار مشکل میشود؛ زیرا هوشمند، فاقد تشخیص دلیل شرعی و اذن میباشد و فقیه نیز نسبت به آن موضوع خاص آشنایی ندارد تا حکمی در مورد آن داشته باشد و تنها میتواند نسبت به امری کلی حکمی داشته باشد و افزوده بر این تطابق این حکم کلی بر مصادیق جزیی آن خود از مشکلات دیگر این امر میباشد.
شایان ذکر است انسان در طول زندگی خود به یافت آگاهیها و ادراکهایی دقیق و ظریف از دیگران نیازمند میگردد و این امر از این جهت دارای ارزش است که با آن میتوان خود را از بسیاری از اشتباهات دور داشت و با حوادث شوم و گمراهیهای مختلف درگیر نشد؛ البته برخورداری از این گونه امور بهطور گسترده در خور همگان نیست و اندکی از وارستگان و اندیشمندان مومن میتوانند در این سطح از آگاهی قرار بگیرند و بسیاری از این افراد نیز پنهان داشتن کمالات خود را بهترین راه برای دوری از عموم مردم انتخاب میکنند و هرگز دانش و دارایی خود را بر مردم عرضه نمیدارند و بهطور کلی خویش را از محدوده آنان دور میدارند و اگر گاهی چیزی از آنها ظاهر شود، محدودیت آن امور را مورد اهمیت قرار میدهند.