عرفان نظری محبوبی (پیشی داشتنِ بینش بر کنش)2
دوشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۳ ب.ظ
برای نمونه، در روایات، فضیلت کردار حضرت امیرمومنان علیهالسلام چنین است: «لضربه علی یوم الخندق خیر من عباده الثقلین»؛ ضربت شمشیر حضرت امیرمومنان علیهالسلام در روز خندق، برتر از عبادت ثقلین (جن و انس) است. برتری تمامی کردار حضرت امیرمومنان علیهالسلام ـ که در این روایت، تنها نمونهای از آن ذکر شده است و عمومیت دارد ـ از تعداد رکعات نماز نیست؛ زیرا صورت نماز، همین کردار خاص است؛ بلکه این برتری برای معرفتی است که حضرت امیرمومنان علیهالسلام نسبت به حقیقت دارند؛ معرفتی که آن را این گونه بیان میفرمایند: «مَا عَبَدْتُک خَوْفا مِنْ نَارِک وَلاَ طَمَعا فِی جَنَّتِک وَلَکنْ وَجَدْتُک اهْلاً لِلْعِبَادَهِ فَعَبَدْتُک». ارزش عرفان عملی یا فلسفه و حکمت عملی، فرع بر نظر و دانش آن کار است.
یکی از عواملی که سبب شده عرفان عملی رونق نگیرد و آنچه که هست نیز نتیجه نبخشد، این است که رویآوران به عرفان عملی، در عرفان نظری تخصص و باور صحیح ندارند. عرفان عملی بیشتر قابل احساس و تجربه است تا عرفان نظری. گزاردن نماز، داشتن چله، رکوع و سجودهای طولانی، خود را بهتر نشان میدهد تا معرفتی که در هویت صورت مختفی است و ملموس نمیباشد. به هر روی، عمل فرع بر معرفت است و عملی محقق میشود که معرفت را پشتوانه خود داشته باشد. اگر معرفت درست نباشد و به عبارت منطقی، ارزش صدق نداشته باشد، عمل منطبق و هماهنگ با واقع نمیگردد.
۹۴/۰۴/۰۸