قرب حقتعالی به آفریده
يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۳۸ ب.ظ
قرب حقتعالی به آفریده
آیه شریفه: «وَنَحْنُ اَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» بیانگر ظهور خداوند در تمام زندگی است؛ زیرا شاهرگ، همان حیات است و نزدیکتر بودن خداوند، ظهور و پدیداری او در تمامی نمودهاست و همین امر، قرب حقتعالی به آنان است؛ زیرا مُظهِر بر مظهَر برتری و تقدم دارد.
از آنجا که حقتعالی در چهره تمامی پدیدهها هویدا و آشکار است، میفرماید: «وَنَحْنُ اَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ». این آیه به صورت متکلم معالغیر و با تعبیر «نَحْنُ» آمده است، نه به صورت مفرد؛ زیرا بسیاری از اولیای الهی و فرشتگان نیز از ما به ما نزدیکتر هستند و این تعبیر، بسیاری از اسباب الهی را در بر میگیرد. خداوند از هر چیزی به انسان نزدیکتر است؛ به این معنا که مراقب و نگهدار آدمی است و او را لحظهای رها نمیکند. حقتعالی هر پدیدهای را ظاهر کرده است و او را با دو دست عنایت خویش محافظت مینماید و آفتها و بلایا را از او دور میدارد و چنین نیست که کسی را به بیهودگی سوق دهد. بر این اساس، اضطرابها و ترس از بلا، دشمن، فقر و مانند آن، از ضعف ایمان به خداوند ناشی میشود و اگر کسی باور نماید خدایی دارد که عاشق است و به عشق او مراقب وی هست ـ به گونهای که حتی نمیخوابد و چرت نمیزند ـ کمترین تنیدگی به وجود او راه نمییابد؛ بلکه همواره چون کوهی استوار بر حق میایستد. چنین کسی همواره آشنایی را در شراشر تار و پود خود حس مینماید .
۹۴/۰۴/۰۷
سلام علیکم
باآرزوی قبولی طاعات وعبادات شما
وبلاگ رقیه خاتون(س) میزبان نظرهای زیبای شماست.
کلیک کنید