تاویل قرآن کریم
جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۱ ب.ظ
تاویل قرآن کریم
تاویل امور و یافت باطن و راهیابی به حقایق عالم و وصول به معارف و حقایق عینی، در صورتی که دارای ضوابط خاص خود باشد و شرایط اساسی و حدود نوعی آن محفوظ بماند، از بهترین راههای کشف باطن قرآن کریم است و گذشته از آن که منع شرعی و عقلی ندارد، از برترین راههای امکان وصول آدمی به معارف و حقایق معنوی و مادی به شمار میرود.
با این وجود باید پرسید چرا در شریعت، عمل به تاویل؛ بهخصوص تاویل قرآن کریم، مورد مذمت قرار گرفته است؟
گفته شد که تاویل از برترین راههای امکان وصول آدمی به امور غیبی است و عظمت و رشد ادراکی بشر را نشان میدهد و از زمینههای کمالی انسانهای برجسته میباشد و مورد مذمت و یا تنافی با قرآن کریم و یا روایات باب نمیباشد و گذشته از نداشتن منع و حرمت، از ثمرات طهارت و مراتب والای رشد انسانی حکایت میکند و اگر قرآن مجید و روایات باب تاویل، عمل به تاویل را مورد نکوهش قرار داده و آن را تخطئه نموده، تنها در مورد تاویل قرآن کریم است؛ آن هم تاویلی که نااهل از آن دارد و خیالات خام خود را بازگشت ظاهر به باطن و یافت حقیقت آن میشناسد وگرنه نفس عمل به تاویل، با حفظ تمامی حدود روشمند آن، که همه پدیدههای هستی را در بر میگیرد، از والاترین مراتب کمال است.
این امر باید روشن باشد که قرآن مجید اگرچه عمل تاویل سالم را منحصر در راسخان در علم و کمال میداند و راسخان نیز هرچند به تمام معنای کلمه حضرات انبیا و امامان شیعه علیهمالسلام میباشند؛ معنای تنزیلی آن بر تمامی اولیای الهی و رجال غیب صدق میکند و معصوم نبودن آنان منعی برای چنین اطلاقی ایجاد نمیکند؛ گذشته از آن که راسخان در علم به معنای وسیع خود شامل همه اهل معرفت میگردد و اطلاق آن بر حضرات معصومین علیهمالسلام از باب تمام اطلاق و کمال مرتبت میباشد؛ چنان که در همه صفات دیگر نیز این گونه است.
صاحبان کمال و اهل معرفت میتوانند موجودات عالم هستی و حقایق معنوی و قرآن مجید را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و به مواهب غیبی و حقایق پنهانی موجودات، در حد توان راه یابند.
چیزی که باید در این مقام مورد اهمیت فراوان قرار گیرد، دقت و احتیاط لازم در امر تاویل و بهویژه در تاویل قرآن کریم است که باید از شیوه روشمند آن تجاوز نمود.
در مقایسه امور نسبت به موجودات باید هر فرد نازلی نسبت به امر عالی حریم کامل خود را رعایت نماید و در حد وصول، واقع را مورد ارزیابی و تاویل قرار دهد و بازیابی مجدد یافته خود را ترسیم نماید تا به این باور و اطمینان برسد که یافته وی دور از هر خلل میباشد.
تاویل غیر معصوم، همچون اطاعت از غیر معصوم است که باید با احتیاط هرچه بیشتر و حفظ شرایط لازم همراه باشد.
اگرچه اطاعت از خداوند متعال و حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام بهطور مطلق است، پیروی از غیر معصوم چنین نیست و محدود میباشد؛ همانطور که صاحبان امر به امامان معصوم علیهمالسلام منحصر میباشد، اما صدق آن بر مجتهد عادل بهطور تنزیلی ممکن است و چنین اطاعتی از مجتهد عادل، به وجود شرایط لازم در وی مقید میباشد.
کسی که قدرت تاویل امور و یا آیات قرآنی را دارد باید رعایت احتیاط را در جزم به امور داشته باشد و خود را چون معصوم نداند، همانطور که اولیای الهی خود را وابسته به معصوم میدانند و برای خود استقلالی قایل نمیشوند، فقیه نباید خود را در فتوا مستقل ببیند، بلکه وی ترجمان لسان معصوم علیهمالسلام و شریعت است.
موضوعی که بسیار تاسفبار است و عامل بسیاری از نابسمانیهای فرهنگی در میان مسلمین به شمار میرود، رویکرد بسیاری از متکلمان و اهل تفسیر و ظاهرمداران دین به قرآن کریم میباشد. آنان قرآن کریم را کتابی مجمل برای افراد عادی میدانند و فهم آیات قرآن کریم را به اهل آن که ائمه معصومین علیهمالسلام باشند منحصر میدانند؛ بهطوری که دیگران نمیتوانند به مراد آیات الهی برسند و از آن استفادهای نمیبرند.
چنین سخنانی در طول تاریخ عالمان اسلامی، بزرگترین زیانها را به امت اسلامی وارد آورده و سبب شده است که قرآن کریم در میان مسلمانان مهجور بماند؛ بهطوری که امروزه دیگر نقش چندانی در جوامع اسلامی ندارد.
این در حالی است که افزوده بر تلاش برای درک معانی ظاهری قرآن کریم باید فهم حقایق قرآن و تاویل و یافت باطن آن را در دستور کار اهل فن قرار گیرد و از آن بهطور شایسته استفاده شود تا مشکلات جامعه انسانی به وسیله این تنها کتاب آسمانی موجود در دست بشر، رخت بندد.
هنگامی که معصوم میفرماید: همه قرآن کریم در سوره حمد جای دارد و من میتوانم آن را استخراج نمایم یا امام امیرمومنان علیهالسلام میفرماید: من نقطه تحت بای بسم الله میباشد، این خود بهترین شاهد بر امکان استفاده از قرآن کریم در امور غیبی و راهنمایی برای دیگران است. البته، در صورتی که قواعد این علم روشمند که باید در جای خود از آن گفتوگو شود، رعایت گردد و قرآن کریم امام این راه قرار داده شود، پیشفرضی منافی با قرآن کریم بر آن تحمیل نمیگردد.
۹۴/۰۳/۲۹