عرفان محبوبی2
مرحله نخستِ سیر و سلوک، محدود به ناسوت و تامین خواسته میباشد و ترک طمع از حق، در این مرتبه دیده نمیشود و فرسنگها از آن فاصله دارد. سالکان ناسوتی، که جز غم تامین خواستههای خود ندارند، با همه پاکی و قداست ایمانی، دچار خودخواهی هستند. برای همین است که به این سلوک، سلوک ناسوت گفته میشود؛ زیرا حتی کمالات آن، از سنخ ناسوت میباشد و بلندای برترین کمالات آن، امری نازل است که از ناسوت فراتر نمیرود.
سالکان ناسوت، یا مذموماند ـ مانند فرعون که در پی قدرت حاکمیت بر بنیاسراییبل بود و خواسته ناسوتی وی به شمار میرفت ـ و یا ممدوح. ممدوحان نیز یا سالکان خیرخواه میباشند (که با آنکه در پی خیر خویش میباشند، بدِ کسی را هم نمیخواهند) و یا از سالکان افضل هستند که ناسوت خیر را، هم برای خود و هم برای دیگران میخواهند.
عرفان محبی، عرفانی است که از مرتبه شُکر بالاتر نمیرود. عارف محبی در نعمتها شکرگزار است؛ اما با پیشامد سختیهایی که از جنس بلاهای عارفان محبوبی است، توان ایستایی و مقاومت ندارد و فرار را ترجیح میدهد. البته شمار محبان شکرگزار نیز اندک است؛ چنانکه میفرماید: «وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِی الشَّکورُ» (سبا / 13). عارفان محبی، همتی بیش از تامین خواستههای ناسوتی ندارند و از آن در نمیگذرند.