ازکتاب آزادی دربند3
باید مردم را از جهت قدرت و توان سنجید و به همان اندازه از آنان پیروى خواست و نه بیشتر. اگر مردم مشکلى دارند، باید آنان را با سنجش توانمندى ها یارى نمود و چنانچه مشکلى ندارند، آنان را رها نمود و اشکال هاى بى پایه و اساس به آنها نگرفت.
در برخى از مدارس علمى گفته مىشود واقف این مدرسه نماز شب را با وقف بر طلاب واجب نموده است. در چنین مدرسه اى فساد بسیارى پدید مى آید؛ زیرا پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله هم نماز شب را براى مردم واجب ننموده؛ پس این واقف از شریعت پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فراتر رفته است! به یقین در این مدرسه انسانهاى متعادلى رشد نمى کنند. اگر در کشورى تراشیدن ریش پىگرد قانونى داشته باشد و گروههاى تحقیق و تفحص به خانه ها رفته و از درون خانه ها به پرسش و بررسى هاى نابه جا از مردم بپردازند، نتیجهى آن چیزى جز دین گریزى و بیزارى مردم نمى باشد. مردم هر استان و ایرانیان ـ به طور عام ـ براى خود شیوه ها و آیین هایى دارند که باید رعایت شود و قبل از رعایت، باید این آیینها شناسایى شود. باید بدانیم مردم ایران هم خدا را مى خواهند و هم خرما را؛ هم دین مىخواهند و هم تفریح و هر دو گروه؛ یعنى هم دین مداران و هم عافیت طلبان در ایران وجود دارند و در کنار یکدیگر با دوستى و برادرى زندگى مىکنند اما هر یک آیین خویش را پاس مى دارند.
سران کشورى باید بدانند مردم ایران از هر دو گروه یاد شده هستند و هر دو گروه یاد شده نیز در مصدر قدرت قرار گرفتهاند. اگر هر گروه از دیگر ایرانیان جدا شوند، به همهى گروهها ضربه وارد مىشود. مسؤولى که جداگانه و بدون مشورت با دیگر گروهها عمل مىکند؛ خواه از حزب راست باشد یا از جناح چپ، در حقیقت به کشور خود زیان مىرساند و اگر با ضربه زدن به گروه دیگرى گروه خود را حمایت کند هم به گروه خود زیان رسانده است و هم به گروههاى دیگر. متأسفانه برخى از سردمدارانى که خود جزیى از این گروهها شده اند، این نکتهى مهم را نمى دانند.