نیازمندی دین به نظریهپرداز2
باید در برابر تزها و ایدههای حقستیز دنیا، آنتیتز و ایدهای جدید، اما دینپسند و سازگار با فرهنگ شیعی، داشت و از این طریق، با مستکبران معنویتستیز به رقابت برخاست تا بتوان ادارهی دنیایی با چند میلیارد جمعیت را به دست گرفت. با توجه به مقتضای آموزهی: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»، آمادگی تنها به ادوات نظامی خلاصه نمیشود و همهی امور ـ از جمله مسائل مربوط به کامیابی نفسانی ـ را شامل میشود. امروزه جامعهی مسلمین بهویژه جوانان، از عدم کامیابی رنج میبرند، بلکه نمیدانند کامیابی چگونه است. استعمار با استفاده از همین امر، بر آن است تا جوانان مسلمان را به خود جذب کند و آنان را به ذلت بکشاند. روشهای کامیابی باید هماهنگ با مذاق دین که صفای نفسانی و سلامت جسمی را همراه دارد و نیز شراب طهور که نه تنها خماری و بیماری نمیآورد، بلکه جسم را جوانتر و روح را بانشاطتر میسازد و غنایی که روان را به سوی معنویت و عالم ملکوت سوق میدهد، تعریف گردد. آن که شراب خمور میخورد، هیچ گاه از نوشیدنی طهور رویگردان نیست؛ نوشیدنیهای پاکی که او را بدون آن که خراب کند، شاد سازد؛ زیرا او شراب میخورد تا شاداب شود. شیطان، ساخت شراب خراب را آموزش داد تا بندگان را خراب و فاسد کند، وگرنه او میتوانست نوشیدنی طهور نیز درست کند. قرآن کریم از «شراب طهور» سخن گفته است: «وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابا طَهُورا» و بندگان، آن را به بهشت حواله میدهند، در حالی که ما میگوییم از نظر عقلی، آنچه امکان خلق، ظهور و پدیداری دارد، در هر مقامی و در هر دنیایی قابل دستیابی است و مراتب خلقت و پدیدهها، مانع از پدیداری آن در مرتبهای دیگر نمیباشد. به عبارت دیگر، در هر مرتبهای میتوان پدیدههای هر مرتبهی دیگر را پدید آورد و آن مرتبه را تنزل بخشید یا آن را به مرتبهی بالاتری ارتقا داد. در قرآن کریم، طرح «شراب طهور» آمده است.