صوت خواری2
زندگی سالم و همراه با تندرستی چنین نیست و باید به تدریج، استفاده از حس بویایی و بینایی را جایگزین آن نمود. معدهی پُر، خوابهای آشفته میآورد و خواب را از ارزش میاندازد و انسان را همچون جنازهای میسازد. توصیه به نخوابیدن بعد از صرف غذا به همین خاطر است. خواب دارای امواج است و خوابی که با فشار مضاعف کار معدوی و هجوم خون به معده همراه بوده کارایی ندارد.
متأسفانه، امروزه مشاعر معنوی انسانها بسته شده و تنها معده و مشاعر صوری آنان باز است. انسانها گرسنگی خود را تنها با ماده و جسم برطرف میکنند. در زمان حضرت حجت، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشریف)، خوراکها بر سه قسم میشود و مصرف خوراک مادی کاهش مییابد. خوراک یا مادی مِعدَوی است و یا مادی شامهای که با بویایی حاصل میشود و از آن نیز لذت میبرند. غذای شامهای مانند سِرُمی است که به بدن بیمار ترزیق میشود و یا مادی بینایی است. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله یا امامان معصوم علیهمالسلام از عطر استفاده میکردند تا به معدهی خود فشار نیاورند و بخشی از انرژی لازم خود را از راه بویایی به دست آورند. امروزه کمتر اثری از آن عطرهای خوشبو یافت میشود و بیشتر، مواد نفتی و ادکلنهای بیخاصیت است که به کار میرود.
نوع سوم، غذاهای شنیداری (استماعی و سماعی) است. کسانی هستند که از راه شنیدن مناجاتها، خود را سیر میکنند. توانایی حضرت امیرمؤمنان علیهالسلام و قدرت برکندن درِ خیبر از این نوع خوراکی انرژی میگیرد؛ همانگونه که حضرت میفرماید: «در خیبر را با قوت جسمانی بر نکندم، بلکه این کار را به وسیلهی قوت رحمانی انجام دادم». قوت رحمانی از طریق استشمام، استماع و ادراک حقایق معنوی حاصل میشود.
گفتیم غنا و موسیقی غذاست، اما باید توجه داشت که غنا و موسیقی نامتناسب (حرام) حکم غذای مسموم برای بدن را دارد و بسیار خطرناک است، بلکه مواظبت از آن باید دو چندان باشد؛ چرا که غنا و موسیقی از غذاهای اصلی است که از راه مشاعر و حواس به انسان میرسد و به طور طبیعی، تأثیر بیشتری بر انسان دارد و نسبت به غذاهای معمولی، نفع و ضرری دو چندان یا بیشتر دارد. دخالت شریعت در این مسأله نیز از همین روست. شریعت نمیگوید غنا و موسیقی غذا نیست یا همهی آن مسموم است؛ بلکه بر غذا بودن آن تأکید دارد و خاطرنشان میسازد که از فرآوردهی سمی آن استفاده نشود و تنها از غذاهای حلال و طیب آن بهره برده شود. شریعت در غنا و موسیقی همان مشی و روشی را دارد که در امور تغذیهی مسلمانان دارد و بین غذای سالم و فاسد، تفاوت قائل میشود و اولی را حلال و دومی را حرام میداند. البته این نکته نیز شایان ذکر است که اگر غذای حلال و طیبی بیش از اندازه مصرف شود برای بدن ضرر دارد، به همان میزان و بلکه بیش از آن، استفادهی افراطی از غنا و موسیقی و سماع، به نفس ضرر وارد میآورد. این سخن در جانب تفریط و استفادهی اندک و خارج از میزان استاندارد از آن نیز جریان دارد و موجب ضرر به نفس و بدن میگردد.