دستگاه موسیقایی مناجات عارفان و صحیفهی سجادیه1
دستگاه موسیقایی مناجات عارفان و صحیفهی سجادیه
حضرت امام سجاد علیهالسلام در مناجات عارفان از دستگاههایی ویژه استفاده میکنند! اگر آن حضرت در مدت چهل سالی که بعد از واقعهی کربلا زنده بودند، در عالم عشق و صفا نبودند، به هیچ وجه نمیتوانستند آن همه غربت و رنج و مصیبت حادثهی سهمگین کربلا را تحمل کنند. این تحملها همه معلول آن صحیفهی عشق است که در صحیفهی سجادیه نمودار شده است. ما نمیدانیم امام سجاد علیهالسلام چگونه این مناجاتها را زمزمه میکرده است؛ اما چنین حقایقی وجود دارد. انبیا و اولیا چنین حقایقی را خوراک روح خود داشتند و کم خوراکی آنان برای داشتن چنین تغذیهای بوده است. تغذیهای که مادهی آن صوت ربوبی و محتوای آن معرفت و کمال الهی بوده است.
میتوان در دستگاه «ماهور» شعرهایی که یادآور نام خداست و بهشت و جهنم را تداعی میکند خواند و دل و دلدار را به هم درآمیخت و خود را از غم دنیا رهاند و خویشتن را به خیرات مشغول ساخت. گاه با شنیدن نغمهای که یادآور ملکوت و لاهوت است، مو بر تن شنوندهی عارف راست میشود و دل به لرزه میافتد و شوق رفتن به سوی دلدار و انس با حقایق ربوبی میگیرد. صوت و صدا در صحیفهی امام زین العابدین علیهالسلام بیش از صوت و صدای صحیفهی علویه و نهج البلاغه که مخاطب آن مردم و شأن نزول آن حوادث سیاسی است، نمود دارد. صحیفهی سجادیه که همسنگ نهج البلاغه «أخ القرآن» است و در آن سخن با مردم نیست و همکلام حضرت، خداوند متعال بوده و با توجه به مقام واحدیت و احدیت و با خلع سلاح در مقام ذات سخن میگوید و گاه امام خود را «اقل الأقلین» و گاه گناهکار میشمرد، عیار کلمات آن بسیار بالاست. اگر خداوند توفیق دهد روزی دستگاههایی که در صحیفه است را بررسی نماییم و فراز و فرودهای آن را دریابیم، آنگاه ما نیز همانند آن سقاها، واله و حیران میشویم. صحیفهی سجادیه سرشار از معارف بلند، اسرار ناپیدا و توانمندهای بالای سیاسی است که حضرت همهی آنها را به تصویر بیان کشیده است، به عکسِ بخشهایی از نهجالبلاغه که مخاطب امیرمؤمنان علیهالسلام افراد جامعه بودهاند و به خاطر ملاحظهی آنان، چیزی از دریای بیکران خود را آشکار نساخته است و بیشتر میتوان آن را کتاب غم و درد امیرمؤمنان علیهالسلام و نامردی روزگار و اهل کوفه برشمرد و حضرت با منبر و سخنرانیهای گوناگون و با نامههای مختلف، تنها فرصت رتق و فتق آن را پیدا نمود و کمتر بلندایی چون بلندای دعای کمیل در آن دیده میشود. البته، خطبهها و بهویژه فرازهایی که چیستی و چگونگی آفرینش را در زوایای آن کتاب ملکوتی بیان میدارد، دانش و بینش آدمی را به هیچ میانگارد و دید تیز آن حضرت، هم جزییترین و هم گستردهترین امور را به صید بینش خود در میآورد.