صوت موسیقایی قرآن کریم3
صوت موسیقایی قرآن کریم3
کسی که آهنگ قرائت قرآن کریم دارد، باید دستگاههای موسیقی را بشناسد تا وقتی به آیهی عذاب میرسد، آن را شاد نخواند و وقتی به آیهی شاد میرسد، آن را عذابگونه نخواند. آیهای که در مورد رحمت پروردگار است با آیهای که میفرماید: «قَالَ اخْسَئُوا فیها وَلاَ تُکَلِّمُونِ» تفاوت دارد. بنابراین میطلبد کسی که صدای نیکویی دارد، دستگاههای موسیقی را بشناسد تا بتواند از عهدهی شایسته خواندن قرآن کریم برآید. کلام باید به گونهای ادا شود که با سخن گوینده تناسب داشته باشد و شنونده بداند به سخن چه کسی گوش فرا میدهد، آیا کودکی سخن میگوید، یا انسان بزرگی و یا خداوند متعال است که سخن میگوید. در قرائت قرآن کریم نیز باید توجه داشت که کلام خداست که قرائت میشود و اوست که سخن میگوید پس باید با لطف، صفا، رقت و رحمت خوانده شود و برای تحقق این منظور، باید آن را به لحن عربی و به سبک عربی و در دستگاههای متناسب با آن خواند تا بشود از قرآن کریم تغذیهی معنوی داشت.
قرآن کریم کتاب موسیقای معنوی است. البته، موسیقی قرآن کریم نیاز به کشف دارد. همان گونه که گفته شد موسیقی همانند نقاشی یا عکس، زبان مشترک جهانیان است و فردی که هیچ عربی نمیداند، میتواند از موسیقی قرآن کریم بهرهمند شود. قرآن کریم میفرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآَنِ» که به صرف قرائت قرآن کریم رهنمون میدهد. گاه پرسیده میشود ما معانی قرآن کریم را نمیدانیم، پس برای چه قرآن بخوانیم، در حالی که قرائت قرآن، آهنگهای مخصوصی دارد و تلاوت هر آهنگ، اثر خاص خود را بر جسم و روح و روان آدمی میگذارد. هر کسی باید قرائت قرآن کریم را داشته باشد و تحقیق از تفسیر و معانی قرآن کریم، امری جدا از قرائت است و نمیتواند جایگزین قرائت شود. کسی که در شبانهروز قرائت قرآن نداشته باشد و گوش، دل و چشم وی نوای دلنشین قرآن را نشنود، در حقیقت، طهارت وی کاستی دارد و کمتر چیزی را با دقتی که دارد، فهم میکند. قرائت قرآن کریم داری موسیقی ویژهای است و قرائت آن، زبان ترکی، عربی یا فارسی نمیشناسد و شخص از هر نژاد و به هر زبانی که باشد، به صرف خواندن، تأثیر قرآن کریم را دریافت میکند. قرآن کریم از حنجره و لب و دهان با عظمت و بزرگی یاد میکند و میفرماید: «وَلِسَانا وَشَفَتَیْنِ». به حقیقت چنین است که با صوت، میتوان دنیایی را به سوی خود متوجه نمود و هر کسی با صوت خویش زنده است و برای دیگران نمود دارد.