حکم شناسی موسیقی(ضرورت پرهیز از افراط در موسیقی)3
اگر نفس از اسباب ایجاد لغزندگی و نشاطبخشها به فراوانی بهره ببرد، نمیتوان آن را نگاه داشت و خود را به گناهان آلوده میسازد. موضوع موسیقی و غنا که یک حقیقت و دارای قبض و بسط است، «نَفْس» است. استفادهی فراوان یا نابهجا از غنا و موسیقی، قوهی نگهدارندهی آن را از نفس میگیرد؛ بهگونهای که فرد نمیتواند با پیشامد محیط گناه، خود را در برابر آن باز دارد. از این رو باید این دارو را در جای مناسب و به اندازه استفاده کرد. غنا همانند صلوات نیست که بتوان آن را بدون محدودیت و اندازهگیری تجویز نمود؛ زیرا همانطور که تقویتکننده است، میتواند تضعیفکننده نیز باشد و صرف لذت بردن، دلیل بر تجویز بیمورد آن نمیشود. زعفران نیز خوب و لذیذ است؛ اما این امر مجوز آن نمیشود که فرد هرچه میتواند زعفران بخورد؛ چرا که مصرف بیش از اندازهی آن، فرد را به آسیبهای روانی دچار میسازد و گاه او را به خندههای غیر اختیاری وا میدارد؛ بنابر این باید مرزهای استفاده از هر چیزی را شناخت و در غنا و موسیقی و بسیاری از مسائل دیگر ـ که با زوایای تو در توی نفس و جان آدمی ارتباط دارد ـ بدون رهنمون گرفتن از صاحب شریعت که از رگِ گردن به پنهانیهای انسان نزدیکتر است، ممکن نیست. افراط در موسیقی مصداق تلبس به لهو و لغوِ باطل و امری حرام است. البته، در گذشته موارد لغو، لعب و لهو حرام را به تفصیل برشمردیم و گفتیم که هر لغو و لهوی حرام نیست؛ همانطور که هر ضرری دارای حرمت نمیباشد و باید آن را رتبهبندی نمود تا به طور مثال، کسی نگوید غذا خوردن نیز ضرر دارد و دندانها را خراب میکند، پس باید گفت غذا خوردن حرام است، بلکه باید دانست که احکام، تابع مصالح واقعی و معتنابه است. درست است که هر لغو و لهوی حرام نیست؛ همانطور که هر ضرری حرام نمیباشد، اما اگر کسی در انجام لهو و لغو به افراط و کثرت دچار شود و سازی در بغل خود نهد و دائم بنوازد و به جای نماز و پرداختن به این امور، ساز و آواز را نور چشم خویش بینگارد، وی به حرام مبتلا گردیده و حلال و پاک را به حرام و آلودگی تبدیل نموده و به خوض در لغو و لهو گرفتار آمده است. همانگونه که اگر موسیقی در مجلس شراب و معصیت و با عریانی انجام گیرد، حرام است و نماز خواندن در آن نیز دارای اشکال است، افراط در موسیقی نیز به گناه آلوده شده است، و حرام میباشد.