حکم شناسی موسیقی (موسیقیهای نامتناسب)2
صوت به اعتبار قابلیتهای افراد، ثاثیر گوناگونی بر آنان میگذارد و برداشتها و انفعالات متفاوتی را در شنونده ایجاد مینماید. البته به شرط آن که کلمات آن لهویِ حرام نباشد. به طور مثال، اگر کسی شعری را خطاب به دختری نامحرم بخواند که چنین مضمونی داشته باشد: «کسی را ندیدم که در نخ تو نباشد»، سخن وی باطل است و انحصار در حرام دارد و چنانچه مخاطب وی، خدا یا یکی از امامان معصوم علیهمالسلامباشد، کلام وی معرفت و عرفان است. بر این پایه، نباید میان صوت حسن و خوشایند و طبعهای متفاوت خلط کرد و برای همه حکمی کلی صادر نمود؛ چرا که موضوعی میتواند برای شخصی مکروه و برای دیگری مستحب باشد. به طور مثال دیدن برخی از فیلمها برای شخصی تحریکآمیزی به فساد و گناه دارد و برای دیگری بدینگونه محرک نیست که در نتیجه برای اولی غیر جایز و برای دومی جایز است؛ همانند نسخههای پزشکی که هر کدام برای یک بیمار است و مردم نیز برای استفاده از غنا و موسیقی باید نخست ویزیت شوند و سپس به آنان نسخه داده شود و حوزههای علمی باید از چنان رشدی برخوردار باشند که بتوانند به چنین نیازهایی به صورت جزیی پاسخ دهند. از عوامل دینگریزی یا عالمگریزی مردم، دادن نسخهها و فتواهای کلی است که چون لحاظ مرتبهی مکلفان نشده است، در توان بیشتر آنان نیست به آن پایبند باشند و آنان احساس نمیکنند که چنین مسایلی راهگشای کار آنان باشد؛ زیرا طبیعت آنان ـ قدرت و مرتبهی ایمانی که آن نیز از مؤلفههای قدرتزاست ـ در روند صدور حکم نادیده گرفته شده است. این امر در روایات رعایت شده است و امامان معصوم علیهمالسلامبرای هر کس به فراخور حالات و روحیات وی رهنمونی را فرمودهاند و برای همین است که بیانات رسیده از آنان، به شکل مدرسی رایج نیست. این که میگوییم فقه شیعه تابع مصالح و مفاسد است، بیانگر همین نکته است و مصالح و مفاسد در همه جا یکسان نیست، از این رو احکام و فتاوایی یکسان را برنمیتابد. تنها خوابیدن نیز با توجه به افراد حکم متفاوتی مییابد و چنانچه برای کسی مفسده داشته باشد، نباید تنها بخوابد و در صورتی که مصلحت داشته باشد و به دستور مربی بود یا خود صاحب معرفت است و مصلحت خویش را تشخیص میدهد، باید تنها بخوابد تا از غیب نصیبی برد. موسیقی برای دفع بعضی از بیماریها لازم است اما نه این که برای همه تجویز گردد. همانگونه که در باب اذکار چنین است و بعضی از آن عام و برخی خاص است. ذکری مانند «صلوات» عام است و برای همه تجویز میشود؛ ولی ذکر «سبحان الله» ذکر خاص است و استفاده از آن بدون تجویز مربی صاحب معرفت درست نیست.