تفاوت مرتبهى افراد در غایت مقصود
تفاوت مرتبهى افراد در غایت مقصود
با توجه به این که هیچ فعلی بدون غایت نیست، باید دریافت که کدام یک از غایتها و افعال حرام، و کدام یک حلال است. فقیه نباید انتظار داشته باشد همهی افعال بندگان دارای غایتی عقلانی، اعلایی، معنوی، ربوبی و الهی باشد. درست است که خداوند میفرماید: «وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ» یا «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاْءِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»؛ اما باید گفت: این که خداوند امر به عبادت آن هم عبادت مخلصانه مینماید امری است، و این که چه کسی بر آن گردن مینهد و از آن اطاعتپذیری کامل دارد، امر دیگری است.
خداوند میخواهد که غایت حقیقی همهی کارها و همهی امور عبادت شود، نه این که همهی کارها عبادی باشد. اولیای خدا هستند که فعل غیر عبادی ندارند و هر کاری که میکنند جز اطاعت، عبادت و بندگی، بلکه جز محبت و عشق نیست، و بلکه وجودی جز از حق نیست، و از مردم عادی و معمولی نباید چنین انتظاری داشت و فقه برای بندگان عادی حکم میدهد، نه برای اولیای خدا که خود صاحب حکم میباشند و در احکام خود، مجتهد و فقیه به شمار میروند.