حلال درمانی
۱٠۵
پرسش: حلال درمانی مورد نظر حضرتعالی چیست و چه جایگاهی در زندگی دینی دارد؟
پاسخ: اصلاح مال و نیکو کردن آن به دور داشتن مال از شبهه و حرام و به تعبیری دیگر «حلال درمانی» است. مؤمن باید همانند افراد چاق که برای رژیم لاغری آب درمانی میشوند، حلال درمانی داشته باشد. هر عبادت و ریاضتی بدون حلال درمانی جواب نمیدهد و نتیجهای به دست نمیدهد و سودی ندارد. عبادت و ریاضت بدون حلال درمانی همانند ریختن آب در باک خودرو بهجای بنزین است. کسی که حلال درمانی ندارد رسوب پیدا میکند. اصلاح مال یعنی بررسی طریق به دست آوردن مال که آیا شرعی است یا خیر؟ آیا مال خمس و حق امام یا زکات و حق ضعیفان و فقیران در مال وی وجود دارد یا نه؟ وجود مال حرام در زندگی همانند انفجار بمبی در آن خانه است و انسان را به نابودی میکشاند و زن و فرزند را فاسد میسازد. بسیاری از گرفتاریهای امروز مردم به خاطر لقمههای آلوده است. گرفتاریهای مالی یا به سبب این است که پول از طریقی شرعی به دست نیامده یا در صورتی که طریق کسب آن شرعی است در جای خود هزینه نمیشود یا تنها انباشته و ذخیره میشود و در جایی هزینه نمیشود. امام صادق علیهالسلام میفرماید: خداوند بندگان را به چیزی نمیآزماید که بر آنان از هزینهکردن پول شدیدتر و سختتر باشد: «حدّثنا محمّد بن علی ماجیلویه رضی اللّه عنه قال: حدّثنی عمّی محمّد ابن أبی القاسم، عن أحمد بن أبی عبد اللّه البرقی، عن محمّد بن علی الکوفی، عن محمّد ابن سنان، عن عمربن عبد العزیز، عن جمیل بن درّاج، عن أبی عبد اللّه علیهالسلام قال: ما بلا اللّه العباد به شیء أشدّ علیهم من إخراج الدرهم» (الخصال، ص 8) خداوند برای بندگان امتحانی بالاتر از این قرار نداده که آنان پول را بهدرستی و در جای خود و به اندازه هزینه کنند و نه امساک داشته باشند و نه اسراف، و درآمدزایی آنان نیز درست و حلال باشد.