عظمت بسم الله سوره حمد
در جلد دوم تفسیر هدى گفتیم: در میان سوره هاى قرآن کریم، ورود به بسم اللّه سورهى حمد از جایگاه برترى برخوردار است و فتح آن سخت تر و صعب تر است. «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» سورهى حمد که آن را قرآن دوم و مثانى مى گویند، مهمترین بسملهى قرآن کریم است. آیه اى که تمامى قرآن کریم و وحى الهى را در خود جاى داده است؛ از این رو «مثانى» است؛ یعنى دوره اى کامل از وجود و از قرآن کریم و از سورهى حمد است و عنوانى است که تمامى هستى و پدیده هاى آن و نیز تمامى قرآن کریم در آن است؛ به گونه اى که با دریافت آن، نیازى به هیچ آیه اى دیگر نیست و تمامى قرآن کریم شرح همین آیه و ظهور و تنزیل آن است. کسى این معنا را درک مى کند که بتواند با آیهى شریفه انس یابد به گونه اى
که این کریمه، خود را به او در خواب یا بیدارى بنمایاند. باید آن را گفت و بارها گفت و در هر گفتن، سیرى تمام در همهى پدیده ها داشت و هر پدیده اى را از آینهى آن به تماشا نشست. ذکرى که تکرار بر نمى دارد و هر تماشایى تکرار پدیده هاى گذشته نیست؛ چرا که هستى مانند آب در جریان است و آن به آن نو و تازه مى شود و سیر در آن مانند شنا در آب رودخانه است که هر بار آبى تازه از بدن آدمى مى گذرد.
سورهى حمد با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» شروع مى شود و این بدان معناست که «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» بر هر تحمید و تمجیدى پیشى دارد و نخست باید آن را آورد و اولیت حقیقى براى آن است و تحمید یا تمجید نسبت به آن اولیت اضافى و نسبى دارد و نه حقیقى. تمامى سوره هاى قرآن کریم به جز توبه با «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» شروع شده و این بدان معناست که کلید تمامى اسماى الهى و مدخل ورود همه ى آنهاست.