ورودگاه انس با قران کریم
بسملهى
سورهى حمد
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ»
آغازگر والا؛ خداى تمام کمال، همیشه فراخ رحمت ورز ویژه مهرپرداز.
ورودگاه انس با قرآن کریم
«بِسْم» عنوانى براى هستى و تمامى پدیده هاى آن است. هم خداوند و هم پدیده هاى آن هر یک داراى اسم است؛ با این تفاوت که اسم حق تبارک و تعالى وجودى و اسم پدیده هاى او ظهورى است.
«بِسْم» عنوانى حاکى است که از «اللَّه» حکایت گرى دارد و «اللَّه» معنون آن است و «بِسْم» ظهور «اللَّه» است و این گونه است که «بِسْم» خود مثانى است و منعطف و متوجه به «اللَّه» است. در جلد پیش این تفسیر گفتیم اسم از «سُمو» به معناى رفعت و بلندى است.
«الرَّحْمنِ الرَّحیم» تمامى پدیده هاى هستى اعم از جمالى و جلالى و بهشتى و جحیمى را در خود غرق کرده است. رحمن وصف عام رحمت است و رحیم سعادت کبراست و تا لقاى الهى سعه دارد. این گونه است که «الرَّحْمنِ الرَّحیم» خود «مثانى» «اللَّه» است.
چیزى نیست که در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» نباشد و «در خانه اگر کس است یک حرف بس است». با وجود «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» نیازى به ادامه ى سورهى حمد و قرآن کریم نیست و سورهى حمد و قرآن
کریم تفصیل و باز شدهى این آیه و مثانى آن دانسته مى شود؛ یعنى نحوهى گونه گون شدن این کریمه را بیان مى دارد.
موفق باشید