مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

ورودگاه انس با قران کریم

چهارشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ب.ظ


بسمله‏ى

سوره‏ى حمد

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ»

آغازگر والا؛ خداى تمام کمال، همیشه فراخ رحمت ‏ورز ویژه مهرپرداز.

ورودگاه انس با قرآن کریم

«بِسْم» عنوانى براى هستى و تمامى پدیده‏ هاى آن است. هم خداوند و هم پدیده ‏هاى آن هر یک داراى اسم است؛ با این تفاوت که اسم حق تبارک و تعالى وجودى و اسم پدیده‏ هاى او ظهورى است.

«بِسْم» عنوانى حاکى است که از «اللَّه» حکایت‏ گرى دارد و «اللَّه» معنون آن است و «بِسْم» ظهور «اللَّه» است و این گونه است که «بِسْم» خود مثانى است و منعطف و متوجه به «اللَّه» است. در جلد پیش این تفسیر گفتیم اسم از «سُمو» به معناى رفعت و بلندى است.

«الرَّحْمنِ الرَّحیم» تمامى پدیده‏ هاى هستى اعم از جمالى و جلالى و بهشتى و جحیمى را در خود غرق کرده است. رحمن وصف عام رحمت است و رحیم سعادت کبراست و تا لقاى الهى سعه دارد. این گونه است که «الرَّحْمنِ الرَّحیم» خود «مثانى» «اللَّه» است.

چیزى نیست که در «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» نباشد و «در خانه اگر کس است یک حرف بس است». با وجود «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» نیازى به ادامه ‏ى سوره‏ى حمد و قرآن کریم نیست و سوره‏ى حمد و قرآن

کریم تفصیل و باز شده‏ى این آیه و مثانى آن دانسته مى‏ شود؛ یعنى نحوه‏ى گونه گون شدن این کریمه را بیان مى ‏دارد.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۲
صراط مستقیم

نظرات  (۱)

۲۴ بهمن ۹۳ ، ۱۲:۲۸ محمد محمدیان
مطالب زیبایی بود

موفق باشید
پاسخ:
بسیار متشکرم 
ازسایت ایت الله نکونام میباشد لطفا مطالعه فرمایید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی