مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

حضور تام درسوره

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵ ق.ظ


جدا کننده متن, جدا کننده متن جدید, جدا کننده متن زیبا, انواع جدا کننده متن, عکس جدا کننده متن

حضور تام در سوره

ویژگى سوره‏ى حمد این است که هیچ گونه غیبتى در آن نیست. در میان تمامى سوره‏ هاى قرآن کریم، تنها سوره‏ى حمد است که حضور تام است و تفاوت بخش نخست این سوره با بخش دوم آن در حضور و غیبت نیست که برخى از مفسران بر آن اصرار دارند، بلکه تفاوت این دو بخش به اسم و فعل است و هر دو نیز جهت حضور دارد و البته مرتبه‏ى فعل نسبت به اسم، مرتبه ‏اى پایین است. اسم ظاهر هیچ گاه غیبت نمى‏ پذیرد و غیبت بر افعال است که عارض مى‏ شود. «غیبت» ماده‏ى کفر و شرک است و این سوره با حضورى که دارد مى‏ خواهد این ماده را از میان بردارد و به جاى آن «إِیَّاکَ»بیاورد. بنده با این سوره مى‏ یابد در همه چیز باید بگوید: «إِیَّاکَ»؛ یعنى خودتى و فقط خودتى. من کارى نکردم. «نفى فعل» از خود مهم‏ترین آموزه‏ى سوره‏ى حمد است که جاى اهتمام بسیار دارد. مؤمنى که بتواند از خود نفى فعل کند به نهایت کمال و عبادت رسیده است.

کسى که توان آن را دارد از خود نفى فعل کند؛ چنان‏چه قیامت شود و خداوند او را پاى جهنم بگذارد و بگوید مى ‏خواهم تو را خُرد و پودر کنم و به تمامى آتش دوزخ بسوزانم، وى فقط مى ‏گوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ». گفتن حمد بار بسیار سنگینى است و مستلزم نفى فعل از خود و رسیدن به عبودیت محض است. چگونگى این برداشت را در تفسیر آیه‏ى شریفه‏ى: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعینُ» به تفصیل خواهیم آورد.

صدر سوره‏ى حمد فرازهایى بسیار کلى دارد و ذیل آن تشخص و جزئیت پیدا مى ‏کند و مورد بردار مى ‏شود و حضور آن در «إِیَّاکَ» اوج مى‏ گیرد و نه تنها غیبت، بلکه جمعیت و کثرت نیز در آن نیست و چنین امرى اوج انس و قرب را طلب مى‏کند. همین فرازهاست که سبب شده است مداومت بر سوره‏ى حمد قرب‏ آور گردد. کسى که با این سوره‏ى مبارک همراه مى ‏شود، قرب را احساس مى‏ کند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۱
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی