حضور تام درسوره
حضور تام در سوره
ویژگى سورهى حمد این است که هیچ گونه غیبتى در آن نیست. در میان تمامى سوره هاى قرآن کریم، تنها سورهى حمد است که حضور تام است و تفاوت بخش نخست این سوره با بخش دوم آن در حضور و غیبت نیست که برخى از مفسران بر آن اصرار دارند، بلکه تفاوت این دو بخش به اسم و فعل است و هر دو نیز جهت حضور دارد و البته مرتبهى فعل نسبت به اسم، مرتبه اى پایین است. اسم ظاهر هیچ گاه غیبت نمى پذیرد و غیبت بر افعال است که عارض مى شود. «غیبت» مادهى کفر و شرک است و این سوره با حضورى که دارد مى خواهد این ماده را از میان بردارد و به جاى آن «إِیَّاکَ»بیاورد. بنده با این سوره مى یابد در همه چیز باید بگوید: «إِیَّاکَ»؛ یعنى خودتى و فقط خودتى. من کارى نکردم. «نفى فعل» از خود مهمترین آموزهى سورهى حمد است که جاى اهتمام بسیار دارد. مؤمنى که بتواند از خود نفى فعل کند به نهایت کمال و عبادت رسیده است.
کسى که توان آن را دارد از خود نفى فعل کند؛ چنانچه قیامت شود و خداوند او را پاى جهنم بگذارد و بگوید مى خواهم تو را خُرد و پودر کنم و به تمامى آتش دوزخ بسوزانم، وى فقط مى گوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ». گفتن حمد بار بسیار سنگینى است و مستلزم نفى فعل از خود و رسیدن به عبودیت محض است. چگونگى این برداشت را در تفسیر آیهى شریفهى: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعینُ» به تفصیل خواهیم آورد.
صدر سورهى حمد فرازهایى بسیار کلى دارد و ذیل آن تشخص و جزئیت پیدا مى کند و مورد بردار مى شود و حضور آن در «إِیَّاکَ» اوج مى گیرد و نه تنها غیبت، بلکه جمعیت و کثرت نیز در آن نیست و چنین امرى اوج انس و قرب را طلب مىکند. همین فرازهاست که سبب شده است مداومت بر سورهى حمد قرب آور گردد. کسى که با این سورهى مبارک همراه مى شود، قرب را احساس مى کند.