تقسیم سوره به اسم وفعل
تقسیم سوره به اسم و فعل
سوره حمد بر دو قسم اسمى و فعلى است. اسم و فعل حق تعالى در سورهى حمد به صورت امتزاجى آمده است. باید توجه داشت منظور از اسم و فعل، اصطلاح آن در دانش «اسماء الحسنى» است و نه اصطلاح ادبى آن.
این سوره با اسم شروع مىشود؛ زیرا اسماى حق تعالى بر فعل او پیشى دارد. همچنین در صدر سوره بیشتر اسماى حق تعالى آمده و پایان سوره بیشتر با فعل همراه است و این نیز به سبب برترى اسما بر افعال است.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ» تمامى پنج اسم حق تعالى است و «الْحَمْدُ»
اسم است. «لِلَّهِ رَبِّ» اسم است و «الْعالَمینَ» فعل است. «الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. مالِکِ»اسم است و «یَوْمِ الدِّینِ» فعل است و «إِیَّاکَ » اسم است و «نَعْبُدُ»فعل است «وَإِیَّاکَ» اسم است و «نَسْتَعینُ. اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ. صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلاالضَّالِّینَ»فعل است؛ بهجز ضمایرى که در این بین است و اسم است.
سورهى حمد داراى دو چهرهى ثابت و متغیر یا اسم و فعل است. نیمهى نخست این سوره تمامى اسمى و چهرهى ثابت الهى است که حتى حمد آن نیز حمد الهى است و جهت خلقى و فعلى در آن نیست و مرتبهى عالى این سوره است و از «یَوْمِ الدِّینِ» به بعد جهت فعلى دارد.