مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

طلیعه‏ ى قرآن کریم

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۰۳:۴۳ ب.ظ



طلیعه‏ ى قرآن کریم

سوره‏ ى حمد ورودگاه قرآن کریم است و کسى که نتواند به سوره‏ى حمد وارد شود و با آن انس گیرد، به هیچ یک از سوره‏ هاى دیگر دسترسى نخواهد داشت.

سوره‏ى حمد واژگان اندکى دارد و جزو سوره‏ هاى قصار است، ولى همین که در چیدمان سوره‏ ها، نخستین سوره‏ى قرآن کریم قرار گرفته است، برترى والاى آن را مى ‏رساند. در ادبیات گفته مى ‏شود: «زیادة الالفاظ تدلّ على زیادة المعانى»، ولى در سوره‏ى حمد این اصل به تخالف ثابت است و کثرت واژگان دلیل بر شدت نزول و قلت آن بر شدت ظهور دلالت دارد و هرچه لفظ کم‏تر و کوتاه‏ ترى به میان آید، معناى آن بیش‏تر و بلندتر است.

قرآن کریم نسبت به سوره‏ى حمد شدت نزول دارد و بسیار نازل و

پایین شده است. سوره‏ى حمد در بالادست‏ها مانده و این‏قدر پایین نیامده است. سوره‏ى حمد چون شدت در ظهور دارد، هفت برابر بیش‏تر بر قرآن کریم سنگینى دارد. وزنى که با سنجش دقیق به دست آمده است. آن هم سنجش دقیق مقام عصمت:

«ابن أبی جمهور فی درر اللآلی: عن رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله ، أنّه قال: لو أنّ فاتحة الکتاب وضعت فی کفّة المیزان، ووضع القرآن فی کفّة، لرجحت فاتحة الکتاب سبع مرّات»(1).

فهم برخى از روایات بسیار مشکل است. صعب و مستصعب بودن زبان این روایات که بیش‏تر در باب ولایت و توحید است سبب شده است هرچه بر آن مطالعه شود معناى آن چموشى کند و رام قدرت اندیشه نشود. این روایت میزان و ترازویى به میان آورده است که مى‏تواند ارزش سوره‏ى حمد و ارزش دیگر سوره ‏هاى قرآن کریم را به سنجش گذارد. در عصر غیبت، چون مردمان از برکت حضور معصوم محروم هستند، فراوانى از دانش ‏ها و ابزارهاى سنجش را از دست داده‏ اند و راهى براى ورود به علم نمى ‏گشایند؛ زیرا در زمان غیبت، راه علمى به معناى اطمینان باز است، اما راه علم و یقین باز نیست.

سوره‏ى حمد یک موجود و یک حقیقت است. حقیقتى که شناسا و ناطق است. حقیقى که خواننده‏ى خود را مى‏بیند. سوره‏ى حمد مرکبى بر کاغذ نیست، بلکه حقیقتى است که مى ‏شود با آن دوست و رفیق شد و به


1. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 330.

مرور زمان با آن انس گرفت. آیا کسى که سوره‏ ى حمد را در جیب خود دارد و بدى خویش را حتى از کودکى پنهان مى‏ دارد باور مى‏ کند حقیقتى زنده با اوست تا ملاحظه‏ ى حرمت او را داشته، در پیشگاه آن خودنگه‏ دار باشد و خویش را به گناه نیالاید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۲
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی