مسیر عشق

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

معرفی آثار وافکار بزرگ مرد زمانه آیت الله العظمی محمد رضا نکونام هدف این مجموعه است

مسیر عشق

معرفی راه عشق وکمال به آسانی میسر نیست واین راه راهنمایانی می خواهد آنانی که محبوب پروردگارهستند وراه را به دیگران می آموزند شخصیتهایی چون آیت الله نکونام
حضرت آیت اللّه‏ العظمى نکونام (مدّ ظلّه العالى)داراى ده‏ها اثر ارزنده در موضوعات گوناگون است. این آثار پیرایه زدایى و حل مشکلات علمى به شیوه‏ اى بدیع و نو را دنبال مى ‏نماید. به فرموده ‏ى معظم‏ له: "چیزى که در تمام دروس و نوشتارم شاخص است، پیرایه ‏زدایى، تحقیق و ترمیم مشکلات علمى گذشتگان و راه‏گشایى نسبت به آینده ‏اى برتر براى انسان و جهان اسلام مى ‏باشد."
آن‏چه در این نوشته ‏ها مورد اهمیت نگارنده بوده، بازسازى مبانى علمى و دینى و پیرایه ‏زدایى کتاب‏هاى اسلامى است که موجبات رکود و خمودى جامعه‏ى اسلامى را همراه داشته است. هم‏چنین تقویت عوامل جهل ‏زدایى و رفع نواقص و موانع فقهى، فرهنگى، عقلى، فلسفى، عرفانى و اخلاقى در تمامى جهات فردى و اجتماعى که سبب حیات علمى و دینى هرچه بیش‏تر جامعه‏ى مسلمین مى‏ گردد را امرى ضرورى دانسته‏ اند.
باید گفت این آثار به نوآورى و گره‏ گشایى در قلمرو اندیشه‏ى دینى و بازپیرایى ذخایر فکرى اسلامى در حوزه‏ى معرفت دینى اهتمام دارد و به تحقیق جامع و منسجم زیر ساخت ‏هاى اندیشه دینى مى ‏پردازد و آسیب ‏هاى باور داشت‏ه اى دینى را به چالش مى ‏کشاند و به ارایه‏ى راه گذار از بحران‏هاى پیش روى آن مى‏ پردازد و پیرایه ‏زدایى از آموزه ‏هاى دینى و زدودن انحرافات و پاسخ به شبهات را مهم‏ترین هدف خود مى ‏داند و همان‏گونه که گذشت ،مى‏ توان تولید علم و نوآورى در حوزه‏ى دین پژوهى و پاسخ به نیازهاى جامعه‏ى جوان امروز را از مهم‏ترین ویژگى‏ هاى آن دانست.

طبقه بندی موضوعی

لطافت برخوردی حضرت سلیمان (س)

شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۰۳ ب.ظ

در داستان سلیمان و بلقیس، لسان قرآن کریم بسیار لطیف است. سلیمان با آن که بلقیس را به تسلیم خود خوانده است، در نشستى که با او دارد به هیچ وجه از تسلیم شدن او سخن به میان نمى ‏آورد و سخن خود را در زمینه ‏اى معمولى و در رابطه با تخت بلقیس و قصر خود مى‏ آورد و اقتدار کامل او اجازه نمى ‏دهد خود را با بلقیس درگیر سازد، بلکه این بلقیس است که هر بار با انحراف از بحث، سخن از تسلیم خود به میان مى‏ آورد. سلیمان به گونه ‏اى سخن نمى‏ گوید که بلقیس را در برابر خود قرار دهد و با او مقابله ‏اى داشته باشد و حتى او را به ایمان نمى ‏خواند.

البته باید توجه داشت گاه اظهار دشمنى از باب موضع قوت و قدرت است و بر اساس مشى جوان‏مردى خود به دیگرى اعلام مى‏دارد با او خواهد جنگید و این اعلان جنگ، از سر توان و قدرت است، نه از سر ضعف که فرد ضعیف با اظهار آن سبب مفتضح شدن خود مى‏ گردد. فرد ضعیف براى دفاع از خود دست به هر کارى که بزند حتى اگر فریاد زند و شیون کند و زارى نماید و حتى اگر به جنگ و ستیز برخیزد نتیجه ‏اى

نمى‏ گیرد. هر فردى به رهنمون کریمه‏ى: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ»(1) باید توانمند باشد. البته توانمندى ایجاد قدرت براى حمله نیست و اسلام توصیه‏ ى به جنگ ندارد، بلکه داشتن قدرت به خودى خود، طمع ‏ها را کور مى ‏کند و رفع جنگ مى‏ نماید و آیه‏ى یاد شده توصیه‏ى به رفع نزاع است، نه تشویق به ستیز. نزاع ‏ها و ستیزها با مشاهده‏ى ضعف طرف مقابل است که آغاز مى‏ گردد.

دولت سلیمان علیه‏السلام دولت کرامت بوده است؛ دولتى که هر کس آرزوى زندگى در آن را دارد؛ همان‏طور که ما منتظر دولت کریمانه‏ى حضرت ولى عصر (عجل اللّه‏ تعالى فرجه الشریف) مى ‏باشیم و آرزوى حضور در دیار آن عزیز را داریم. دولتى که همه در آن، بااقتدار و توانمندى زندگى مى ‏کنند و در چهره‏ى کسى، دگمى و عصبیت ‏هاى کور نیست و همه کریم و عطوف مى ‏باشند؛ به ‏گونه ‏اى که به تعبیر روایات، گرگ و میش در کنار هم جمع مى ‏آیند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۳
صراط مستقیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی